Objavljeno: 16.09.2011. 16:35

Iz SF-a u stvarnost

Pronađen prvi planet s 2 sunca

NASA-in teleskop Kepler po prvi puta je otkrio planet koji kruži oko dvije zvijezde.

Pronađen prvi planet s 2 sunca

Umjetnička ilustracija Keplera-16b, prvog poznatog planeta koji kruži oko dvije zvijezde. PHOTO CREDIT: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle

Sjećate li se Tatooinea, pustinjskog planeta iz Star Warsa, s kojeg se Luke Skywalker otisnuo u susret izazovima koji će ga jednog dana pretvoriti u Jedi viteza.

Za razliku od Tatooinea, čuvenog SW planeta koji kruži oko dva sunca, planet Kepler-16b, koji je ovih dana otkrio svemirski teleskop Kepler poprilično je drugačiji, jer se radi o hladnom plinovitom svijetu, koji prema našim saznanjima o biologiji, ne može podržavati život, no činjenica da je ideja o planetu s dvostrukim suncem iz SF-a prešla u stvarnost, jako je oduševila astronome ovih dana.

Planet je otprilike veličine Saturna, a sastav mu je najvjerojatnija mješavina stijena i plina, dok su dvije zvijezde manje od našeg Sunca, jedna za 69%, a druga za 20%. Nalazi se u sustavu Cygnus, a od nas je udaljen oko 200 svjetlosnih godina.

Kepler 16-b oko svojih zvijezda orbitira svakih 229 dana, što je vrlo slično putanji Venere oko Sunca, ali se nalazi izvan "zelene zone", u kojoj je moguće postojanje tekuće vode, jer su njegove zvijezde hladnije od Sunca. Stoga se pretpostavlja da na površini planeta vladaju temperature između -21 i -121 stupnja Celzijusa.

MOŽDA NISTE ZNALI

Svemirski teleskop Kepler

kepler-teleskop

Kepler je naziv NASA-inog programa otkrivanja egzoplaneta uz pomoć istoimenog svemirskog teleskopa. Ime je dobio u čast njemačkog astronoma Johannesa Keplera.

Lansiran je 7. ožujka 2009. raketom Delta II, a očekivano minimalno trajanje misije je najmanje tri i pol godine.

Kepler koristi svjetlomjer koji je razvila NASA kako bi kontinuirano pratio sjaj od preko 145.000 zvijezda. Podaci prikupljeni tijekom ovih promatranja analiziraju se kako bi se otkrila periodična kolebanja koja upućuju na postojanje egzoplaneta.

2. veljače 2011. NASA je objavila rezultate na osnovu podataka prikupljenih u razdoblju od 12. svibnja do 17. rujna 2009.

Otkrili su 1235 kandidata za planete koji kruže oko 997 zvijezda. Od 54 kandidata koji se nalaze u nastanjivoj zoni, pet ih je veličinom slično Zemlji.