Objavljeno: 08.10.2015. 13:28

NIST

Znanstvenici još jedan korak bliže lightsaberu

Fizičari dokazuju da je moguće napraviti molekule od svjetlosti.

Znanstvenici još jedan korak bliže lightsaberu

Ne, lightsaber još uvijek nije izumljen. Barem ne još. No grupa teorijskih fizičara iz NIST-a (National Institute of Standards and Technology), napravila je novi veliki korak ka stvaranju objekata od fotona, a njihova otkrića ukazuju da se svjetlosne čestice bez mase mogu spojiti u neku vrstu molekula zahvaljujući svojim specifičnim svojstvima.

Znanstvenici Harvarda, Caltecha i MIT-a su još 2013. godine pronašli način spajanja dva fotona na taj način da je jedan postavljen na drugi, odnosno da se preklapaju tijekom kretanja. Njihova eksperimentalna demonstracija je smatrana velikim otkrićem, jer do tada nitko nije stvorio ništa kombiniranjem individualnih fotona.

U znanstvenom radu objavljenom u publikaciji Physical Review Letters, znanstvenici NIST-a i Sveučilišta u Marylandu, napravili su nedavno još jedan veliki korak ka stvaranju fizičkih objekata od svjetla, ukazavši da "tweakanjem" nekoliko parametara u procesu spajanja, fotoni mogu putovati usporedo na određenoj udaljenosti jedan od drugog. Takav aranžman je vrlo sličan načinu na koji su posloženi atomi vodika jedan na drugi u vodikovoj molekuli.

"Ovo nije molekula kao takva, no možete zamisliti da posjeduje vrlo sličnu strukturu", izjavio je znanstvenik NIST-a Aleksej Gorškov. "Mi učimo kako stvarati kompleksna stanja svjetla, koja se mogu koristiti za stvaranje kompleksnih objekata. Ovo je prvi puta da je netko pokazao da se dva fotona mogu spojiti na konačnoj udaljenosti".

Mada ovo otkriće ukazuje da se nalazimo na dobrom putu ka stvaranju lightsabera, Gorškov kaže kako nije optimističan u tome da bi u skoro vrijeme Jedi vitezovi mogli kupovati robu u NIST-ovom dućanu.

Glavni razlog tome je što spajanje fotona zahtijeva ekstremne uvjete koje je teško stvoriti čak i u laboratoriju, a kamo li tek da se ta tehnologija ugradi u držak lightsabera.

No Gorškov i njegovi kolege kažu da postoje znatno veće mogućnosti primjene ovih svjetlosnih molekula nego u svjetlosnim sabljama i mačevima, pa bi se one mogle naći u komunikacijskoj tehnologiji, kao i u tehnologiji za kreiranje slika i videa visoke razlučivosti. "Mnoge od tih tehnologija će biti znatno unaprijeđene ako uspijemo proizvoditi interakcije između fotona", kaže Gorškov.

Jedna od najkorisnijih primjena spajanja i oblikovanja fotonskih "molekula" bi bilo korištenje fotona kao informacijskih procesora u računalima, što znači da bi preuzeli ulogu današnje elektronike.

Osim što bi se time unaprijedilo računalstvo, došlo bi i do velikih ušteda energije, jer više ne bi bilo potrebe da se naše poruke i drugi podaci koji se kreću zrakama svjetlosti na optičkim vlaknima, konvertiraju u elektrone, već bi transportiranje i procesiranje podataka obavljali direktno fotoni.

Izvor: NIST