Objavljeno: 18.10.2012. 12:46

Alpha Centauri Bb

Vrući planet najbliži Sunčevom sustavu

Najpoznatiji hrvatski astronom komentira otkriće planeta u solarnom sustavu najbližem našem.

Vrući planet najbliži Sunčevom sustavu

Europski astronomi otkrili su planet mase slične masi Zemlje koji kruži oko zvijezde Alpha Centauri, solarnoga sustava najbližeg Zemlji. To je ujedno i najlakši egzoplanet (planet izvan našega sunčevoga sustava) ikada otkriven, a da kruži oko zvijezde nalik Suncu. Planet je otkriven zahvaljujući HARPS-u (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) uređaju na teleskopu Europske svemirske agencije u Čileu. Rezultati istraživanja biti će objavljeni u online izdanju časopisa Nature.

Alpha Centauri je jedna od najsjajnijih zvijezda na južnome nebu i najbliži je sustav s planetima, našem sunčevom sustavu. Udaljena je "samo" 4,3 svjetlosne godine. U biti, radi se o trostrukoj zvijezdi. To su dvije zvijezde slične našemu Suncu koje kruže jedna blizu druge, Alpha Centauri A i Alpha Centauri B, a malo dalje od njih nalazi se crveni patuljak Proxima Centauri. Njih dvije se vrte oko crvenoga patuljka. Od 19. stoljeća astronomi su pretpostavljali da postoje planeti koji kruže oko tih zvijezda i da su oni najbliže moguće stanište za život van našeg sunčevog sustava. No sve do sada istraživanja nisu ništa otkrila.

Ovo otkriće je važno iz više razloga. Kao prvo, Alpha Centauri je zvijezda najbliža našem sunčevom sustavu i dobro je proučena. Astronomi su dugo tražili planete oko Alphe Centaurija. Neko vrijeme su smatrali da postoje planeti oko Proxime Centauri. Ako ih ima, vjerojatno su premali da bi se otkrili s postojećom tehnologijom.

"Naša promatranja i istraživanja su trajala više od četiri godine. Pomoću HARPS tehnologije otkrili smo mali, ali stvarni signal s planeta koji kruži oko Alpha Centaurija B svakih 3,2 dana", kaže Xavier Dumsque, glavni autor znanstvenog rada (Opservatorij u Genevi, Švicarska i Centar za astrofiziku sveučilišta u Portu, Portugal). Dodaje da je to izuzetno otkriće do kojega su došli koristeći maksimalne potencijale raspoložive tehnologije.

Dakle Planet je u orbiti oko Alphe Centauri B i tehnički se zove Alpha Centauri Bb (planeti se označavaju malim slovom). Masa mu je samo 1,13 puta mase Zemlje. S tom masom je jedan od lakših planeta otkrivenih dosad. Krug oko zvijezde napravi za 3,24 dana. Po tome se zaključuje da kruži na udaljenosti od oko 6 milijuna kilometara od zvijezde. Iako je Alpha Centauri nešto hladnija od Sunca, pretpostavlja se kako je na površini planeta jako vruće. Iz tog razloga se pretpostavlja da na površini nema života ili tekuće vode.

Ovo otkriće nam pokazuje kako smo blizu otkrića planeta mase slične Zemlji koji je na podjednakoj udaljenosti od svoje zvijezde kao i Zemlja od Sunca pa stoga na površini ima tekuće vode. Znanost je blizu otkrića Terra Nove, a statistički gledano, trebalo bi postojati milijuni takvih u galaksiji. Dakle otkriće je samo pitanje vremena

Za komentar ovoga važnoga znanstvenoga otkrića portal znano.st je kontaktirao uglednog hrvatskog astronoma Korada Korlevića iz Višnjana u Istri, koji je izjavio:

Ovo otkriće u astronomiji pokazuje da da su nam instrumenti (spektrografi) dosegli granicu da se mogu otkrivati veoma mali planeti oko drugih zvijezda. Zvjezdani sustav Alpha Centauri je nama najbliži i onaj prema kojemu će se slati prve međuzvjezdane sonde. Znati da tamo ima planetarni sustav je jako dobra vijest.

S prosječnom temperaturom od 1200 stupnjeva Celzijusa, to baš i nije planet kakav smo tražili. Iza njega, do granice nestabilnosti u ovom dvojnom sustavu ima mjesta za dva planeta u dvije "zone života". Zona života za zvjezdani par Alpha Centauri iznosi:

Terra Nova  stability orbits

udaljenost

Alpha Centauri A       AU            revolucija

------------------------------------------------------------

Inner H.Z.-A Edge?    1.17             1.20

Outer H.Z.-A Edge?    2.33             3.39

Alpha Centauri B

------------------------------------------------------------

Inner H.Z.-B Edge?    0.56                0.43

Outer H.Z.-B Edge?    1.10               1.20

Korlević je za kraj odgovorio i na pitanje jesmo li se ovim otkrićem približili otkriću planeta koji bi mogli imati život na površini i izgled nalik na Zemlju: Imamo tamo dvije "rupe" gdje bi takav planet mogao postojati, sada držimo fige.

Izvor: Znano.st