Objavljeno: 08.11.2011. 11:05

Novi atomi

Nova 3 elementa periodičkog sustava

Nova tri radioaktivna elementa službeno su dobili imena i kratice, pa si ih možete upisati u postojeće tablice, ili kupite nove.

Nova 3 elementa periodičkog sustava

Generalna skupština Međunarodnog udruženja čiste i primijenjene kemije (IUPAP), koja se održava u Institutu za fiziku u Londonu, potvrdila je imena tri nova elementa zasnovana na njihovim atomskim brojevima 110, 111 i 112, darmstadtium ili darmštatij (Ds), roentgenium ili rendgenij (Rg) i copernicium ili kopernicij (Cn).

Elementi su tako veliki i nestabilni da se jedino mogu stvoriti u laboratorijskim uvjetima.

Riječ je o super teškim elementima koji imaju tendenciju radioaktivnosti, obzirom na činjenicu da njihovi atomi imaju više neutrona nego protona i brzo se raspadaju.

"Imena ova tri elementa prihvaćena su u konzultacijama s fizičarima širom svijeta", rekao je Dr Robert Kirby-Harris, generalni tajnik IUPAP-a, na generalnoj skupštini IUPAP-a, koja okuplja delegate nacionalnih akademija i društava fizičara iz 60 zemalja.

Kopernicij je nazvan po poljskom astronomu Nikoli Koperniku (1473-1543), koji je prvi formulirao teoriju o kružnom kretanju nebeskih tijela. Atom kopernicija je prvi put otkriven 1996,. kada su njemački znanstvenici sudarili cink i olovo, dobivši težak, radioaktivni element.

Rendgenij je otkriven 1994., kada su njemački znanstvenici kreirali tri atoma ovog elementa, a dobio je ime u slavu njemačkog fizičara i nobelovca Wilhelma Conrada Roentgena (1845-1923), koji je prvi proizveo i registrirao elektromagnetne zrake, danas poznate kao X-zrake ili rendgenske zrake.

Darmštatij je 1994. otkrila ista grupa znanstvenika, a dobio je naziv po njemačkom gradu Darmstadtu, gde se nalazi sjedište znanstvenog centra Helmholz u kojem je otkriven.