Objavljeno: 20.01.2012. 16:42

"Slušanje enzima"

Nanotranzistor proučava proteine u ljudskim suzama

Znanstvenici koriste minijaturni tranzistor za proučavanje prirodnog ljudskog antibiotika.

Nanotranzistor proučava proteine u ljudskim suzama

Umatanje enzima. Photo Credit: P.G. Collins/UC Irvine

Razumijevanje funkcioniranja proteina je najveći izazov današnje biologije. Stoga je razvoj uređaja koji bi pratili rad enzima nešto što bi moglo baciti potpuno novo svjetlo na našu spoznaju o tome kako proteini funkcioniraju.
Yongki Choi i njegov tim biokemičara sa Sveučilišta California-Irvine, povezali su nanotranzistor s molekulom koja se nalazi u ljudskim suzama, s ciljem proučavanja lizozima, enzima koji je poznat po tome da uspješno ubija bakterije koje su mnogo veće od njega samog.
Stoga su postavili enzim u ugljičnu nanocijev, te mu omogućili rad u reakcijskom uzorku. Ugljična nanocijev je uspješno detektirala sićušne promjene u elektrostatičkom potencijalu enzima (svijanje i umatanje), a pojačanjem tih signala znanstvenici su dobili uvid u njihove pokrete, koje su mogli pratiti i zabilježiti.
Rad su objavili u znanstvenoj publikaciji Science, a Philip Collins, koautor ovog istraživanja je izjavio: "Ovo je poput stetoskopa kojim osluškujemo rad vašeg srca, s tom razlikom što ovdje slušamo jednu molekulu proteina".
Znanstvenici navode kako se sićušni "field-effect" tranzistori sve više koriste za "slušanje" stanica u akciji, te dodaju kako su bili u mogućnosti usporediti svoje signale s drugim mjerenjima koja su nastala spektroskopijom fluroscentne rezonantne energije, te su također ustanovili kako enzimska akcija uvelike podsjeća na odnos između fotonskih i elektronskih signala.
Ovo otkriće je velik doprinos u razvoju metoda za proučavanje proteina, kako u svrhu zdravstvenih istraživanja, tako i za potrebe sintetske biologije, koja se bavi razvojem "umjetnog života".

MOŽDA NISTE ZNALI

Lizozim

Lizozim je enzim koji je poznat i kao "antibiotik tijela" jer ubija razne bakterije. Nalazi se u mnogim dijelovima tijela i u suzama. Ovaj protein prisutan je u citoplazmatskim granulama polimorfonuklearnih neutrofila (PMN) i izlučuje se pomoću suza i sline. Lizozim djeluje napadajući peptidoglikan, komponentu prokariotskog staničnog zida, i to hidrolizom veze između N-acetilmuramične kiseline i N-acetilglukozamina.