Objavljeno: 20.11.2015. 13:25

Sveučilište Washington

Laseri sada mogu hladiti stvari

Ako ste mislili da laseri mogu samo paliti i žariti, znanstvenici će vam reći da niste u pravu.

Laseri sada mogu hladiti stvari

Nakon hlađenja laserom, nanokristali emitiraju crvenkasto zeleni sjaj koji se može vidjeti golim okom. Photo Credit: Dennis Wise/ University of Washington

Svima nam je poznato da su laseri koncentrirane zrake svjetlosti koje gotovo u pravilu stvaraju toplinu, no tim znanstvenika sa Sveučilišta u Washingtonu, uspješno je postigao obrnuti efekt, korištenjem lasera za hlađenje.

To su postigli korištenjem infracrvenog lasera i nanokristala, uz čiju pomoć se stvorio obrnuti učinak u odnosu na klasični rad lasera, a ovo je prvi puta da je nešto takvo postignuto u svijetu.

Sustav funkcionira na taj način što kristal apsorbira svjetlosne fotone, koji pri otpuštanju imaju veću energetsku vrijednost u odnosu na onu prilikom ulaska, Ti fotoni se potom raspršuju i odvode toplinu prema van, pa su znanstvenici na taj način uspjeli ohladiti vodu za 20 stupnjeva C.

Ovo otkriće bi se jednog dana moglo aplicirati u brojne znanstvene discipline, uključujući proučavanje dijeljenja stanica i funkcioniranje enzima, hlađenjem i usporavanjem čitavog procesa bez ubijanja stanica.

Pored toga, znanstvenici u toj tehnologiji vide i mogućnosti komercijalne primjene, poput stvaranja lasera ogromne snage koji bi se bez ovakve tehnologije u normalnim okolnostima pregrijao i rastopio, te bi mogao biti primjenjiv u telekomunikacijskim i vojnim sustavima.

Izvor: Sveučilište Washington