Objavljeno: 01.12.2015. 12:48

ESA

VIDEO: Lovac na gravitaciju spreman za lansiranje

LISA Pathfinder će testirati tehnologije za otkrivanje tajni gravitacijskog svemira.

VIDEO: Lovac na gravitaciju spreman za lansiranje

Europska svemirska agencija poziva sve zainteresirane na lansiranje LISA Pathfinder misije, koje će uslijediti 2. prosinca 2015. u 04:55 sati po našem vremenu, kada će Vega raketa u svemir povesti europsku letjelicu. Lansiranje će biti održano u europskoj svemirskoj luci Kourou u Francuskoj Gvajani.

LISA (Laser Interferometer Space Antenna), predstavlja svemirski opservatorij čija uloga je proučavanje gravitacijskih valova, a LISA Pathfinder misija će poslužiti za testiranje ključnih tehnologija, koje će u idućim LISA misijama služiti za otkrivanje tajni takozvanog "gravitacijskog svemira".

Ideja LISA misija je da nam prošire saznanja o svemiru detektiranjem gravitacijskih valova, fenomena koji predviđa Einsteinova teorija opće relativnosti iz 1915. godine.

Kako bi to bilo moguće, LISA Pathfinder će obaviti ključna mjerenja prostorvremena, koja će biti krucijalna komponenta za buduće fundamentalne misije.

ESA LPF

Letjelica sa sobom nosi korisni europski teret pod nazivom LISA Technology Package (LTP), koji su razvili znanstvenici 7 zemalja članica (Italija, Francuska, Španjolska, Njemačka, Velika Britanije, Nizozemska i Švicarska) i ESA-e, kao i američki instrument Disturbance Reduction System (DRS), koji je razvio NASA-in JPL laboratorij.

Kao što možete vidjeti u ovoj animaciji, LISA Pathfinder će putovati od Zemlje do jedne Lagrangeove točke, koja predstavlja balans između gravitacijske privlačnosti Sunca i Zemlje, te omogućuje objektu stacionarnu poziciju u Sunce-Zemlja sustavu. U osnovi to znači da letjelica na jednoj od tih točaka (kojih je ukupno 5), može ostati dugo vremena na mjestu bez potrebe za većim manevrima.

LISA Pathfinder će orbitirati u L1 točki, lociranoj 1,5 milijuna kilometara od Zemlje u smjeru Sunca, a operativna faza bi trebala trajati najmanje 6 mjeseci.

Među svojom sofisticiranom opremom, LISA Pathfinder će koristiti gravitacijske senzore, električnu propulziju i laserski sustav za mjerenje udaljenosti, a svrha misije je da se potvrdi djelotvornost tehnologija potrebnih za detektiranje ekstremno malih pokreta, što znanost naziva "precizna metrologija".

Ako sve protekne u najboljem redu, LISA Pathfinder bi se trebao pokazati sposobnim detektirati relativno kretanje dva čvrsta bloka koji slobodno lebde u svemiru s preciznošću od 10 pikometara (1 pikometar iznosi 1 milijunti dio milijuntog dijela metra).

EDIT: ESA je upravo objavila da je lansiranje odgođeno zbog nekog manjeg problema s Vega raketom, pa bi najranije lansiranje moglo uslijediti 3. prosinca.