Objavljeno: 24.08.2016. 16:51

TE Munich

Supernova na dnu mora

Znanstvenici na morskom dnu otkrili fosilne dokaze o interakciji Zemlje sa supernovom prije 2,5 milijuna godina.

Supernova na dnu mora

Znanstvenici Tehničkog Sveučilišta u Munchenu pod vodstvom astrofizičara Shawna Bishopa tražili su dokaze o supernovi na prilično neuobičajenom mjestu, na dnu mora.

Sudeći prema znanstvenom radu objevljenom u publikaciji Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), istraživanja su potvrdila postojanje fosilnih dokaza "supernova događaja" zakopanih u sediment na dnu oceana.

Bishop je na dnu mora tražio željezo-60, odnosno radioaktivni izotop željeza, koji posjeduje vrijeme poluraspada od 2,6 milijuna godina.

Bishopova hipoteza sastojala se od toga da su čestice željeza-60 oksidirale tijekom prolaska kroz Zemljinu atmosferi, postavši hrđa na dnu mora, koju su konzumirale magnetotaktičke bakterije pri stvaranju lanaca magnetita.

Istraživanjem uzoraka jezgre sedimenta korištenjem masene spektrometrije, Bishop je otkrio atome željeza-60 sačuvane u mikrofosilnim ostacima tih drevnih bakterija.

Kada je usporedio koncentracije željeza-60 iz više uzoraka, Bishop je došao do zaključka da je otkrio zemaljski dokaz supernove do koje je došlo prije 2,2 milijuna godina u zvjezdanom klasteru Scorpio Centauri, što odgovara depozitima željeza-60 otkrivenih na Mjesecu.

Druga studija koju je objavio Anton Wallner s Australskog nacionalnog sveučilišta početkom godine u publikaciji Nature slaže se s Bishopovim razultatima, a ovaj dokaz ukazuje da je jedna od supernova zabilježenih u fosilnim ostacima mogla biti odgovorna za zaustavljanje ledenih doba tijekom geološke epohe Pleistocena, pa bi se moglo reći da je supernova imala veliki utjecaj na razvoj svijeta u kojem danas živimo.