Objavljeno: 27.09.2012. 14:31

ISON

Stiže komet koji će biti 15 puta sjajniji od Mjeseca

Iduće godine pokraj nas će proći komet koji će po sjaju znatno nadmašiti Mjesec.

Stiže komet koji će biti 15 puta sjajniji od Mjeseca

Očekuje se da će ISON biti sjajniji od kometa Hale-Bopp (na slici gore) koji se 1997. godine iz naših krajeva mogao promatrati golim okom rekordnih 18 mjeseci.

Među najspektakularnijim svemirskim prizorima koje ljudsko oko može vidjeti na noćnom nebu su vjerojatno kometi, a jedan od njih će 2013. godine vrlo vjerojatno zasjati veličanstvenim sjajem, odnosno prema mišljenju mnogih astronoma, čak do 15 puta sjajnijim od Mjeseca.

Komet pod nazivom ISON (C/2012 S1 - ISON) trenutno se nalazi u posjeti vanjskom sunčevom sustavu, te se kreće u smjeru Sunca, a tijekom studenog i prosinca 2013. će omogućiti spektakularni svjetlosni show stanovnicima sjeverne hemisfere, što znači da ćemo u njemu vjerojatno moći i sami uživati.

ison

Snimak kometa ISON (u samoj sredini slike) zabilježen teleskopskom kamerom prije nekoliko dana.

Astronomi očekuju da bi ISON mogao biti svjetliji od bilo kojeg kometa u posljednjem stoljeću, te će biti nakratko vidljiv čak i na dnevnom svjetlu, a ovo bi mogla biti i posljednja prilika da ga gledamo, jer se sudeći prema putanji, nalazi direktno na putu ka neposrednoj blizini Sunca (1.2 milijuna km od površine), gdje će vrlo vjerojatno završiti svoj životni put. Ako kojim slučajem preživi bliski susret s našom matičnom zvijezdom, možda će proći tisuće ili čak (vjerojatnije) milijuni godina dok se ponovo ne pojavi u sunčevom sustavu.

Valja naglasiti kako Zemlja nije u opasnosti od novootkrivenog kometa koji su otkrili ruski astronomi Vitalij Nevski i Artyom Novichonok, koristeći teleskop International Scientific Optical Network mreže.

komet-c-2012-s1-ison-orbita

Znanstvenici kažu kako doduše postoji i mogućnost da ne doživimo takav spektakl na nebu, jer će njegov sjaj i dužina "repa" uvelike ovisiti o tome kako će ući u sunčevu orbitu, a to ne može nitko točno predvidjeti prije 28. studenog 2013.

Svi astronomi se slažu kako postoji velika vjerojatnost za spektakl, ali ne i garancija, pa ćemo se morati strpjeti nešto više od godinu dana da vidimo jeli ISON "bojevi metak ili ćorak".

U svakom slučaju svi astronomi preporučuju da od toga datuma pa do prvih dana u prosincu 2013. malo češće pogledamo u nebo.

Ključne riječi Zemlja Sunce Komet C/2012 S1 ISON 2013.