Objavljeno: 10.11.2014. 10:21

IFMS

Infografika: Kako funkcionira svemirski mobitel

BAE Systems objašnjava tehnologiju koja omogućuje komunikaciju s Rosettom na udaljenosti od 500 milijuna km, pri brzini od 55.000 km/h.

Infografika: Kako funkcionira svemirski mobitel
BAES

Uoči sutrašnjeg povijesnog slijetanja Rosettinog landera Philae na površinu kometa, tvrtka BAE Systems objavljuje infografiku u kojoj pojašnjava svoju tehnologiju koja omogućuje "interplanetarnu komunikaciju", uključujući slanje slika s udaljenosti od 500 milijuna km od Zemlje, pri brzini od 55.000 km/h.

Kako bi omogućili takvu komunikaciju, inženjeri BAE Systemsa, u svojem centru Advanced Technology Centre u Great Baddowu, Essex, proizveli su sustav IFMS (Intermediate Frequency Modem System) koji podsjeća na pametne telefone, a u stanju je mjeriti brzinu Rosette do dijelića milimetra u sekundi, te svoju udaljenost do Zemlje s preciznošću unutar jednog metra s bilo kojeg mjesta u Sunčevom sustavu.

Kada se koristi na dvije zemeljske postaje, IFMS koristi triangulaciju kako bi ustanovio smjer s točnošću od milijuntog dijela stupnja, što je ekvivalent promjera novčića od 10 lipa na 1.000 km udaljenosti.

Pored toga, IFMS posjeduje visoko osjetljivi prijemnik, koji može uloviti nevjerojatno slabe signale s letjelice, te ih konvertirati u podatke. Sve slike kometa koje smo do sada mogli vidjeti, poslane su s Rosette upravo IFMS-om.

IFMS_Infografika

"Pristup, orbitiranje i slijetanje na komet zahtijevaju delikatne i precizne manevre. Komet je relativno mali objekt promjera od 4 km, koji se kreće nevjerojatnom brzinom kroz Sunčev  sustav", navodi inženjer Nick James, vođa ovog projekta u BAE Systemsu.

"Kako bismo to omogućili, laički rečeno, proizveli smo pametni telefon za interplanetarnu komunikaciju koja ESA-i daje mogućnost komuniciranja i upravljanja Rosettom tijekom 10-godišnje misije, za koje vrijeme je prešla 10 puta udaljenost između Zemlje i Sunca. Izdržljivost našeg sustava je također imala veliku ulogu za uspjeh misije. Nakon lansiranja 2004. godine, Rosetta je 10 godina provela u jurnjavi za kometom. U doba kada je pojam hi-tech često sinonim za kratki život, pa svoje mobitele obnavljamo svakih 18 mjeseci, IFMS je dizajniran kako bi omogućavao vrhunske performanse desetljećima".

Inače, IFMS je korišten u mnogim ESA-inim misijama, uključujući svemirski teleskop Herschel, Mars Express i Venus Express, a BAE Systems sada radi na idućoj generaciji IFMS TTCP-a (Telemetry Telecommand and Control Processor), kako bi se omogućili "svemirski razgovori mobitelom" u sljedećim desetljećima.

Izvor: BAE Systems