Nalazite se
  • Pop Tech
  • Kako radi najbrže dizalo na svijetu
Članak
Objavljeno: 09.04.2012. 11:08

Mitsubishi Electric 

Kako radi najbrže dizalo na svijetu

Kineski superneboder će posjedovati najbrže, ali i tehnički najsavršenije putničko dizalo na svijetu.

Kako radi najbrže dizalo na svijetu

Davne 1857. godine, tvrtka Otis Elevator Company proizvela je prvo komercijalno dizalo na svijetu, koje se kretalo brzinom od 12,19 metara u minuti.

Tvrtka Mitsubishi Electric će u kineski neboder Shanghai Tower, koji bi trebao biti završen 2014. godine, ugraditi dizalo koje će se kretati brzinom od 17.98 metara u sekundi, odnosno 64 km/h.

To će putnicima omogućiti da od podnožja nebodera do njegovog vrha na visini od oko 632 metra, stignu za manje od jedne minute.

Sustav koji omogućuje kretanje Mitsubishijevom dizalu, u osnovi je jednak onom koji je koristilo dizalo Otisa. Kabina visi na čeličnim kabelima, koji se preko sustava kolotura protežu na protuuteg težine od 13 tona, a za pokretanje dizala se koristi električni motor od 310 kilowatta.

No najbrže putničko dizalo na svijetu u sebi sadrži i tehnologiju o kojoj Otis nije mogao ni sanjati. Sustav u sebi sadrži "mozak" u obliku računala koje odlučuje kako i kada će pokretati dizala i kupiti putnike po katovima. Ovo je vrlo važna karakteristika, kako se ne bi desilo da se dva susjedna dizala kreću jedno drugom uz bok, jer to stvara buku vjetra i zračni pritisak u otvoru kojim se kreću.

Na dnu i na vrhu svakog dizala nalaze se aerodinamični aluminijski pokrovi koji služe za redukciju otpora zraka i buke vjetra pri velikim brzinama.

Dizala se kreću na metalnim tračnicama na koje su precizno priljubljena, no pri velikim brzinama bi svejedno moglo doći do trešnje. Stoga postoji sustav u kotačima na kojima se kreću, koji omogućuje protuvibracije, a kontrolira ih akcelometar koji osjeća najmanji otpor, nakon čega elektromagnetski aktuatori u kotačima naginju kabinu u suprotnom smjeru.

Obzirom da neprestane promjene u atmosferskom pritisku tijekom neprekidne vožnje od prizemlja do 119. kata mogu izazvati neželjeni i neugodni pritisak u ušima putnika, u kabini se nalazi i sustav za izvlačenje zraka koji precizno regulira unutrašnji pritisak i poništava taj efekt, slično kao u kabinama zrakoplova.

Pri normalnom radu dizala, kočenje kabine se izvodi disk kočnicama, no ukoliko sustav detektira da se kabina kreće prebrzo, aktivira se mehanizam na podnožju dizala koji uklješti tračnice, a obzirom da se pri tom hitnom kočenju može stvoriti temperatura od 982 stupnja celzija, inženjeri su kočnice prekrili s termički otpornom keramikom.

Kao što možete vidjeti, jedan takav jednostavan sustav za prijevoz putnika može biti itekako sofisticiran, a kako se u njemu se nalaze najnovija znanstvena i tehnološka rješenja, možda ćete ubuduće više znati cijeniti izum iz 19. stoljeća, koji nam je omogućio da ne ispustimo dušu od silnog hodanja stepenicama. A do vrha Shanghai Towera bismo se bogami nahodali.    

Vezani sadržaji
Komentari

Učitavam komentare ...

Učitavam













       

*/-->