Nalazite se
Članak
Objavljeno: 10.04.2024. 14:37

Istraživanje A1

Zašto djevojčice od 10 do 12 godina gube interes za STEM

Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ), na inicijativu A1 Hrvatska, proveo je znanstveno istraživanje u osnovnim školama

Zašto djevojčice od 10 do 12 godina gube interes za STEM

U zagrebačkom Ziceru su A1 Hrvatska i Institut za društvena istraživanja u Zagrebu predstavili istraživanje o tome zašto djevojčice gube interes za STEM zanimanja u dobi od 10 do 12 godina (otprilike tijekom 5. i 6. razreda osnovne škole). 

Rezultate je predstavio ravnatelj Instituta i suvoditelj istraživanja dr. sc. Boris Jokić, a nakon predstavljanja rezultata pokrenuta je panel rasprava na kojoj su sudjelovale dr. sc. Zrinka Ristić Dedić, suvoditeljica istraživanja IDIZ, dr.sc Katja Magdić Košiček, znanstvena suradnica na Institutu Ruđer Bošković i Andrea Pirša Ilić, rukovoditeljica Centra izvrsnosti za umjetnu inteligenciju i podatke u A1 Hrvatska (panel je moderirala Dubravka Štefanac Vinovrški, direktorica Korporativnih komunikacija u A1 Hrvatska).

IMG_20240410_115302

U svom istraživanju razgovarali su s određenim postotkom svake od tih ključnih generacija - radi se o rasponu između 7.4 i 8.8 posto određene generacije. Pritom, radi se o djevojčicama iz cijele Hrvatske - od malih sredina do velikih gradova - pa su tako spominjali manja mjesta poput Vrgorca, Hvara i Gornje Stubice, ali i većih hrvatskih gradova kao što je Split. 

Pitali su ih postoje li rodni stereotipi i zašto ne bi odabrali karijere u informatici, farmaciji, elektrotehnici, brodogradnji ili nekoj sličnoj opciji. Pogotovo s obzirom da na osnovnoškolskoj razini djevojčice postižu bolje uspjehe, što se odnosi i na tzv. "mega-uspješne" učenike koji završavaju školu s prosjekom 5.0, gdje na razini države 15.3 posto djevojaka ima prosjek 5.0 na kraju osmog razreda, dok je kod dječaka taj broj 8.2 posto. 

IMG_20240410_111413

No zaključili su da je od samog uspjeha važnije pitati učenike koliko se osjećaju sposobnima za pojedini predmet, a odgovori variraju kod dječaka i djevojčica unutar STEM područja od predmeta do predmeta.

Iako su u fizici, kemiji i matematici uvjerenja u kompetentnost učenika i učenica usporediva, uvjerenje u kompetentnost u informatici i tehničkoj kulturi kod djevojčica značajno opada tijekom osnovnoškolskog obrazovanja, dok je ono kod dječaka stabilno. 

To dovodi do velikih razlika u karijernim aspiracijama djevojčica i dječaka u osmom razredu osnovne škole kod pojedinih zanimanja. 

IMG_20240410_112303

Primjerice, 11,4 posto mladića na kraju osnovne škole imaju aspiracije za zanimanjima s područja elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, dok je kod djevojka ta brojka svega 0,4 posto. 

Slično tome, za područja računarstva i informatike se zanima 11,9 posto osmaša, ali samo 1,2 posto osmašica. 

Naravno, postoje smjerovi gdje je trend suprotan ovome. Tako se za zanimanja na području biomedicine i zdravstva zanima 21,5 posto djevojaka na kraju osnovnoškolskog obrazovanja, dok je kod mladića ta brojka znatno manjih 5,9 posto. 

IMG_20240410_113403

Kao što se može zaključiti iz podjednakih uvjerenja o kompetentnosti, postoci za područja prirodnih znanosti i matematike su praktički ista - 2,2 posto djevojaka u osmim razredima zanimaju poslovi iz tih područja, dok je kod mladića taj broj 2,0 posto. 

Osim kvantitativnih istraživanja, provedeno je i kvalitativno u kojem su istražili razloge zašto djevojčice ne žele krenuti u određenim smjerovima STEM zanimanja, te koje su percepcije standardnog radnika s tog određenog područja - od kemičara i doktora do programera i strojara. 

Nakon analize oba djela istraživanja, došli su do sljedećih zaključaka:

  • Karijerne aspiracije na kraju osnovne škole u Republici Hrvatskoj ukazuju na izrazito pozitivan aspiracijski profil i jasnu i snažnu orijentaciju prema STEM području
  • Tijekom osnovnog školovanja rastu aspiracije prema svim STEM područjima rada
  • Postoje jasne rodne razlike u karijernim aspiracijama prema pojedinim STEM područjima
  • Djevojke su u većoj mjeri orijentirane ka karijerama u biomedicini i zdravstvu, a mladići u području elektrotehnike i strojarstva te računarstva i informatike
  • Nema razlika između učenica i učenika u osobnoj uvjerenosti u kompetentnosti za matematiku. Za oba spola ta se uvjerenost kroz školovanje smanjuje
  • Dok u petom razredu nema rodnih razlika u uvjerenju u kompetentnosti za informatiku i tehničku kulturu, ona se za djevojke značajno smanjuje kroz školovanje
  • Područje računarstva i informatike i dalje je snažno obilježeno rodnim stereotipima!

Stoga su A1 Hrvatska i Institut organizirali STeam program koji je namijenjen učenicama, ali i učenicima petih i šestih razreda osnovnih škola. Aktivnost nije namijenjena samo darovitim učenicama, a cilj je ponuditi relevantne odgovore na društveno relevantna pitanja koja imaju veze sa STEM zanimanjima. 

Organizirana je jedna skupina po školi s maksimalno 15 učenica i učenika u skupini. U tekućoj školskoj godini program je proveden u 14 splitskih osnovnih škola, gdje su sudjelovale 52 učiteljice i stručne suradnice, šest učitelja i stručnih suradnika, te 175 učenica i 12 učenika. 

Primjeri takvih društveno relevantnih pitanja osvrću se na niz područja, pa tako imamo pitanja poput "Što sve utječe na bioraznolikost u Splitu?" vezano za područje bioraznolikosti, "Što je pametna škola" u kontekstu umjetne inteligencije i "Kako povezati tehnologiju i kreativne vizualne aktivnosti za razvoj djece?" kad pričamo o vizualnoj umjetnosti. 

Zatim su nam prikazali i primjer što sve učenici rade u sklopu programa kad postave jedno takvo pitanje. 

IMG_20240410_114038

Na pitanje "Kako možemo iskoristiti umjetnu inteligenciju za rješavanje problema u Splitu?", grupe su činile sljedeće:

Prvo su u školi odslušali predavanje o tome što je umjetna inteligencija i gdje se koristi. Zatim su posjetili startup tvrtku koja se bavi razvojem AI-a, kao i telekomunikacijsku tvrtku koja već koristi AI rješenja. Zatim su za kraj te "STEM osnove" razgovarali s mladim istraživačicama u području AI-a. 

Sljedeći korak je bila tzv. "umjetnička perspektiva", u sklopu koje su prvo otišli u kino na film o umjetnoj inteligenciji. Nakon toga su razgovarali s umjetnicima o mogućnostima i prijetnjama AI-a. 

Po povratku u školu, imali su za zadatak izraditi strip o umjetnoj inteligenciji u Splitu. 

Za sam kraj imale su "Uradi sama & hands-on" segment programa, u sklopu kojeg je organizirana radionica "Slik-AI". Radi se o radionici izrade crteža generiranih AI-em. Tema radionice bilo je predviđanje utjecaja klimatskih promjena na grad Split, a za te potrebe koristile su alat PlaygroundAI.

Komentari

Učitavam komentare ...

Učitavam













       

*/-->