Objavljeno: 15.03.2016. 10:06

ESA

VIDEO: Uspješno lansirana ExoMars misija

Prva zajednička misija ESA-e i Roscosmosa započela je sedmomjesečno putovanje ka Marsu.

VIDEO: Uspješno lansirana ExoMars misija

Ruska svemirska agencija Roscosmos je u svemirskom uzletištu u Baikonuru, Kazahstan, uspješno  lansirala Proton-M raketu koja je u svemir povela ESA-inu ExoMars 2016.  misiju, koja ka Marsu vodi Trace Gas Orbiter i Schiaparelli letjelice, kao što možete vidjeti u ovom videu.

Nakon lansiranja i uspješnog odvajanja prvog i drugog stadija rakete, otpušten je Breeze-M gornji stadij s ExoMars misijom, a ESA-in kontrolni centar u njemačkom Darmstadtu, primio je signal letjelice, koji upućuje da čitava operacija protekla u savršenom redu. Pored toga, uspješno su se raskrilila i "solarna krila" orbitera, odnosno sustav za prikupljanje sunčeve energije.

Trace Gas Orbiter (TGO) i Schiaparelli će 7 mjeseci putovati zajednički ka Marsu, te bi se trebali odvojiti 16. listopada 2016., na 900.000 km od površine planeta.

Nakon toga, 19. listopada, Schiaparelli će ući u Marsovu atmosferu te bi se trebao spustiti na površinu za nekih 6 minuta. Uloga Schiaparellija je demonstracija tehnologija za buduće misije, te će provesti više studija okoliša tijekom svoje kratke misije na površini. Između ostaloga, obavit će prva mjerenja električnih polja, koja bi u kombinaciji s mjerenjem koncentracije atmosferske prašine, trebale dovesti do novih spoznaja o ulozi električnih sila na podizanje prašine, svojevrsnog "okidača" za pješčane oluje.

ExoMars_2016_Schiaparelli_slijetanje

U isto vrijeme, TGO će ući u eliptičnu četverodnevnu orbitu oko Marsa na visinama između 300 km i 96.000 km. Godinu dana nakon kompleksnih manevara kočenja, pri čemu će letjelica koristiti atmosferu Marsa za stabiliziranje u kružnoj orbiti na udaljenosti od 400 km, započeti će njezina znanstvena misija tijekom koje će instrumentima analizirati rijetke plinove, među kojima je od posebnog interesa metan, koji na Zemlji ukazuje na aktivne geološke ili biološke procese.

Jedan od ključnih ciljeva je pratiti detekciju metana, koji je 2004. otkrila ESA-ina Mars Express misija.

Trace_Gas_Orbiter

TGO će također snimati područja Marsa koja bi mogli biti povezana s izvorima istjecanja plina poput vulkana, a kao bonus će biti u mogućnosti detektirati podzemne depozite vode, što će sve zajedno imati veliku ulogu u biranju lokacija za slijetanje idućih misija.

Orbiter će također imati ulogu podatkovnog releja za drugu ExoMars2018 misiju, koja će sadržavati rover i stacionarnu znanstvenu platformu, koja bi na Mars trebala sletjeti početkom 2019., te će između ostaloga bušiti tlo, tražiti mikrobiološki život, vodu i otkrivati geološku povijest crvenog planeta, o čemu možete saznati više ako pogledate ovaj video.

Izvor: ESA