Objavljeno: 02.05.2018. 15:58

Mars InSight

VIDEO: Novi lander kreće ka Marsu

NASA lansira letjelicu koja će istraživati najdublje tajne crvenog planeta.

VIDEO: Novi lander kreće ka Marsu

U subotu 5. svibnja 2018. NASA će Atlas V raketom United Launch Alliancea s uzletišta Vandenberg Air Force Base u Kaliforniji lansirati u svemir misiju InSight, koja bi na Marsovu površinu 27. studenog ove godine trebala dovesti novi lander koji će najmanje dvije godine istraživati unutrašnju Marsovu strukturu i njezin sastav.

InSight 2

Osnovna znanstvena uloga novog landera biti će, kako kažu, istraživanje "vitalnih znakova" Marsa poput njegovog pulsa i temperature.

InSight je skraćeni naziv za "Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport", a za istraživanja će koristiti dva instrumenta, SEIS seizmometar koji će detektirati podzemne seizmičke aktivnosti odnosno "marsotrese", kao i udare meteorita te HP3 (Heat Flow and Physical Properties Package) koji će bušiti tlo do dubine od 5 metara i mjeriti temperaturu tla, kao što možete vidjeti u ovom videu.

Znanstvenici vjeruju da će nam InSight otkriti mnoge tajne o Marsu kakav je danas, ali još više o njegovoj povijesti koja seže 4,5 milijarde godina unazad od kako je formiran.

Pored toga InSight će provoditi i takozvani "Rotation and Interior Structure Experiment", što znači da će pomoću komunikacijske opreme pratiti svoju točnu lokaciju s preciznošću od 10 cm, kako bi pokušao uočiti blage promjene u Marsovoj rotacijskoj osi. Analiza takvih kolebanja pružit će informacije o jezgri planeta, pa bismo mogli saznati i njezinu veličinu.

InSight 3

NASA kaže da je cilj InSight zapravo bolje razumjeti nastanak Zemlje, a to će nam otkriti upravo ova istraživanja na Marsu.

InSight se dobrim dijelom temelji na NASA-inom Phoenix Mars landeru koji je još 2008. godine otkrio vodeni led na sjevernoj strani Marsa. Amerikanci su u misiju investirali 814 milijuna dolara, od čega 163 milijuna ide na lansiranje u svemir, dok su Francuska i Njemačka uložili 180 milijuna dolara, uglavnom za razvoj SEIS i HP3 instrumenata.

JPL i NASA su uložili dodatnih 18,5 milijuna dolara u demonstraciju tehnologije pod nazivom MarCO (Mars Cube One), koja se sastoji od dvije letjelice veličine aktovke pod nazivima Wall-E i Eva. One će u svemir biti lansirane istom raketom kao i InSight, ali će se do Marsa kretati zasebno te bi trebale postati prvi cubesat sateliti koji će putovati ka jednom stranom planetu.

MarCOs

Te male letjelice će na Zemlju moći slati podatke o InSightovom slijetanju na Mars, no NASA kaže da to neće biti njihova primarna uloga i da nemaju nikakav utjecaj na misiju landera jer će se kao relej između Zemlje i InSighta koristiti NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) koji oko Marsa kruži od 2006. godine.

Ključne riječi NASA InSight Eva lander SEIS HP3 MarCO Wall-E