Objavljeno: 01.04.2015. 12:20

HAIV

VIDEO: Konkretan plan uništavanja asteroida

Danska nevladina organizacija želi putem Kickstartera realizirati projekt razvaljivanja opasnih asteroida u stilu filma Armageddon.

VIDEO: Konkretan plan uništavanja asteroida

Ekipa danske nevladine organizacije EADP (Emergency Asteroid Defence Project), osnovane od strane znanstvenika Sveučilišta Aalborg i Danskog sveučilišta tehnologije, tijekom ove godine će započeti s prikupljanjem novca za realizaciju projekta uništavanja asteroida koji bi jednog dana mogli zaprijetiti Zemlji, pod nazivom HAIV (Hyper Velocity Asteroid Impact Vehicle).

Osnovna ideja ovog projekta podsjeća pomalo na film Armageddon, što znači da bi Danci htjeli lansirati raketu koja će razvaliti asteroid nuklearnom bombom, no na njega neće trebati spustiti ljudski tim rudara (naftaša) predvođen Bruceom Willisom, već je stvar zamišljena malo drugačije.

HAIV raketa će nekih 100 dana prije udara u Zemlju stići do asteroida, gdje će ispaliti letjelicu koja se sastoji od dva "stupnja". Uloga prvoga je da eksplozijom napravi krater na površini asteroida, u koji će potom kroz nekoliko sekundi uletjeti drugi koji će unutar njega detonirati nuklearno oružje i time ga raznijeti. Detonacija nuklearnog projektila  unutar kratera na asteroidu biti će 20 puta jača nego što bi bila kada bi eksplodirao na njegovoj površini.

haiv-plan1

Znanstvenici smatraju da će cijena razvoja ovog projekta iznositi između 500 milijuna i 1,5 milijardi dolara, a uskoro pripremaju postaviti i kampanju na Kickstarteru kojom će nastojati privući investitore.

Prošle godine, privatna organizacija B612 Foundation objavila je rezultate svojih istraživanja, po kojima je ukazano da je vjerojatnost da Zemlju pogodi neki opasni asteroid 10 puta veća nego što se prije mislilo, a i NASA-ini znanstvenici su se složili da uopće nije upitno da će Zemlju pogoditi neki opaki asteroid, već je jedino pitanje kada će do toga doći.

U ovom trenutku u svijetu ne postoji niti jedan projekt koji se nalazi u ozbiljnijoj fazi realizacije, koji bi se bavio problematikom odvraćanja i uništavanje opasnih asteroida koji prijete Zemlji, pa se EADP nada da će njihov HAIV projekt zaživjeti.

Osim tehnoloških izazova koje donosi, HAIV projekt ima i probleme vezane uz međunarodno pravo, jer prema postojećim sporazumima, ali i lokalnom zakonodavstvu brojnih država, u svemir nije dozvoljeno lansirati nuklearno oružje, jer postoji opasnost da tijekom lansiranja dođe do eksplozije letjelice, čime bi se radioaktivni materijal mogao naći na Zemlji i uzrokovati veliku štetu po stanovništvo i okoliš.

EADP smatra kako je taj rizik znatno manji od prijetnje kakvu bi mogao izazvati udar asteroida, koji bi mogao uništiti čitave gradove, države, pa čak i zaprijetiti opstanku ljudske rase na našem planetu.

Znanstvenici se nadaju da će do 2018. godine konstruirati HAIV letjelicu koja će moći uništiti asteroid promjera od 50 metara, a do kraja desetljeća i one do 300 metara u promjeru, kakvih se 99,9 posto nalazi u području bliskom Zemlji, dok će za one veće trebati realizirati dugoročne projekte koji će se razvijati na globalnoj razini.

IZVOR: EADP