Objavljeno: 04.10.2011. 12:02

Odvraćanje asteroida

Rusi postavljaju reaktor na asteroid

Rusi razvijaju više od 20 sustava kojima se žele aktivno uključiti u borbu protiv asteroida koji bi mogli zaprijetiti Zemlji.

Rusi postavljaju reaktor na asteroid

Traženje načina no koje bi se jednog dana moglo skrenuti ili uništiti opasne asteroide, postaje polako i političko pitanje.

Obzirom da se u javnosti stvara slika kako je NASA jedina organizacija koja se na ozbiljan način može uhvatiti u koštac s tim problemom, ruski znanstvenici su odlučili predstaviti svoja vlastita rješenja.

Kako navodi internet portal Glas Rusije, u toj se zemlji intenzivno radi na više od 20 projekata koji bi jednog dana mogli dovesti do toga da čovječanstvo bude pošteđeno udara nekog velikog svemirskog tijela, poput Apophisa, koji će 2036. godine predstavljati opasnost u omjeru 1:250.000.

Jedan od zanimljivijih projekata koji provodi Znanstveni centar Keldysh pod vodstvom akademika Anatolija Korotejeva, uključuje postavljanje nuklearnog reaktora na asteroid koji bi napajao snažne motore uz čiju pomoć bi ga se moglo skrenuti s putanje prema Zemlji. Obzirom da Rusi imaju dosta iskustva s manjim reaktorima kakve koriste za podmornice, pretpostavka je da bi se radilo o inačici jednog takvog.

Drugim riječima, pomoću reaktora i određenog broja postavljenih motora, asteroid bi se pretvorio u letjelicu kojom bi se moglo upravljati, barem toliko da mu se promijeni putanja u slučaju opasnog približavanja Zemlji.

Kod ovog rješenja je jedini problem što bi zahtijevalo dugotrajnu pripremu i dovoz velike količine opreme na asteroid, pa bi bilo isplativo jedino kada bismo s velikom sigurnošću znali da će nas asteroid doista pogoditi.

S druge strane, što se konkretno Apophisa tiče, znanstvenici kažu kako ćemo 2029. godine saznati postoji li veća opasnost od predviđene da nas 2036. pogodi, što bi nam ostavilo dovoljno vremena za ostvarivanje ovakvog programa.

Ovo rješenje se poprilično razlikuje od onih na kojima rade NASA i ESA, koja najčešće uključuju razvaljivanje asteroida ili njihovo skretanje s putanje pomoću nuklearnih projektila.

Korotojev navodi kako će nacrti ovog rješenja biti javno objavljeni 2012. godine, a 2015. godine će već biti sagrađen prototip na kojem će se vršiti ispitivanja na Zemlji.

Ruska svemirska agencija ROSCOSMOS je koordinaciju svih projekata vezanih uz odvraćanje opasnih asteroida povjerila Astronomskom institutu RAN, uz dodjeljivanje inicijalnih sredstava od 68 milijardi rubalja, odnosno oko 2 milijuna dolara.

Program će osim pomoći konkretnim projektima, služiti i za razvijanje sustava za promatranje i uzbunjivanje.

U svakom slučaju, drago nam je znati kako se i Rusi ozbiljno bave ovom problematikom, jer su u povijesti često bili ispred SAD-a u svemirskim programima, pa ne bi bilo čudno da prije njih dođu do rješenja kako se boriti protiv opasnih svemirskih tijela.

Da se malo našalimo, ako bude potrebno, Rusi će asteroid zavezati za Ladu i odvući ga gdje god požele.