Objavljeno: 17.06.2017. 13:17

Ixion

NASA oživljava ideju nacističkog znanstvenika

Ideju o svemirskim postajama sastavljenim od iskorištenih raketa predložio je Wernher von Braun.

NASA oživljava ideju nacističkog znanstvenika

Wernher von Braun je bio vođa raketnog programa Hitlerovog Trećeg Reicha, zaslužan za balističku raketu V-2 (Vergeltungswaffe 2) koja je u zadnjoj godini 2. svjetskog lansirana na Englesku i Belgiju. Nakon rata von Braun je bio najveći plijen američke vojske i američke vlade koja mu je oprostila korištenje "robova" u nacističkim pogonima te ga je čak postavila na čelo svoje svemirske agencije, jer nisu imali dovoljno kvalitetne vlastite znanstvenike koji bi im omogućili nadmetanje u svemirskoj utrci protiv SSSR-a.

Uostalom, na tehnološkim osnovama V-2 danas funkcioniraju sve rakete koje je čovječanstvo lansiralo u svemir. Kada je von Braun u šezdesetim godinama prošlog stoljeća predložio NASA-i izradu svemirske postaje od iskorištenih gornjih stadija raketa, koje bi se u svemiru prenamijenile za boravak ljudi, njegov plan je bio odbačen, jer je odlučeno da se u orbitu Zemlje uputi već kompletirana postaja Skylab.

Sada, pola stoljeća nakon njegovog prijedloga NASA je postala jako zainteresirana da se taj plan provede u djelo, pa je sklopila ugovor s tvrtkama NanoRacks, United Launch Alliance (ULA) i Space Systems Loral okupljenih u grupu Ixion Initiative Team, kojima će dodijeliti 10 milijuna dolara za razvoj studije koja bi trebala potvrditi učinkovitost tog koncepta. Ideja je da se u svemir u razmaku od jednog dana pošalju dvije rakete, jedna s ljudskom posadom i jedna bez. Astronauti će potom gornji stadij rakete bez posade očistiti od ostataka goriva, ugraditi sustav za održavanje života i ostalu opremu te ju prenamijeniti u prostor za boravak ljudi, nakon čega bi mogla postati jedan od modula za slaganje buduće Ixion svemirske postaje.

Centaur raketa

Gornji stupanj rakete trebao bi se prenamijeniti za boravak ljudi u svemiru

Već postoji plan da se na taj način konvertira gornji stadij rakete Centaur, koji bi se potom spojio na međunarodnu svemirsku postaju ISS, nakon čega bi se mogla testirati njegova funkcionalnost. NanoRacks tvrdi da će ovo znatno smanjiti troškove gradnje svemirskih postaja i otvoriti vrata ka novoj fazi komercijalizacije svemira. Je li ovo učinkovitije i isplativije od gradnje svemirskih hotela "na napuhavanje" kakve razvija Bigelow Aerospace pokazat će vrijeme.