Objavljeno: 07.03.2013. 17:04

NASA

Jupiterov mjesec Europa pogodan za život

NASA-in znanstvenik kaže da su podzemni oceani Europe možda "prekrasna mjesta za život".

Jupiterov mjesec Europa pogodan za život

Zahvaljujući korištenju Keck II teleskopa na Mauna Kea (Havaji), znanstvenik NASA-e Kevin Hand iz Jet Propulsion Laboratorija i njegov kolega profesor i astronom Mike Brown s Caltecha, izdali su ovih dana znanstveni rad u kojem donose najozbiljnije indicije dokaza da slana voda iz velikih oceana ispod Europine smrznute ledene kore pronalazi put do površine, što ukazuje na veliku mogućnost da bi se na tom Jupiterovom mjesecu mogao pronaći život.

Nakon proučavanja snimaka dobivenih Keck II teleskopom, znanstvenici su pronašli indicije o prisutnosti soli magnezijevog sulfata, minerala pod nazivom epsomit, koji su mogli nastati oksidacijom minerala čije podrijetlo dolazi iz oceana.

Znanstvenici su studiju započeli mapiranjem distribucije čiste zaleđene vode u usporedbi sa svim ostalim na Europinoj površini. Potom su na niskim visinama, odnosno područjima s velikom koncentracijom zaleđenog materijala koji nije od vode, pronašli male, prije nikad zamijećene razlike u rezultatima.

europa

Potom su u svojem laboratoriju pomoću raznih materijala u rasponu od sredstva za pranje posuđa do natrijevog klorida nastojali simulirati područja koja su pronašli u različitim zaleđenim dijelovima Europe, sve dok na kraju nije preostao magnezijev sulfat.

Kloridi kao što su natrijev i kalijev klorid, za koje se očekuje da će biti na površini Europe, ne mogu se otkriti bez da direktno posjetimo ovaj Jupiterov mjesec, jer nemaju jasne spektralne značajke, no magnezijev sulfat je prepoznatljiv i zahvaljujući tome su ga znanstvenici bili u prilici proučavati.

Zanstvenici koji su ovaj rad objavili u publikaciji Astronomical Journal, vjeruju kako je ovo najčvršća indicija da slana voda iz ogromnih oceana Europe koji sežu i 100 kilometara u dubinu, pronalazi svoj put do površine usprkos debelom ledenom omotaču.

Inače, Europa je nešto manja od našeg Mjeseca s promjerom od 3.100 km, a usprkos toga što zbog svoje ledene kore predstavlja jedno od najglađih tijela u Sunčevom sustavu, posjeduje nekoliko kratera na svojoj površini, koji su tektonski aktivni i relativno mladi.

Autori vjeruju kako bi sastav Europinih oceana mogao nalikovati na slane oceane na Zemlji. "I da naravno, naš ocean je prekrasan slani ocean. Možda je i Europin slani ocean prekrasno mjesto za život", kaže Kevin Hand.