Objavljeno: 23.05.2011. 13:23

Tamna energija

Dokazano postojanje tamne energije

Tamna energija čini 73% svemira i njezino postojanje bi nam moglo objasniti širenje svemira.

Dokazano postojanje tamne energije

Prvi rezultati velikog višegodišnjeg astronomskog istraživanja 200.000 galaksija najsuvremenijom tehnološkom opremom, potvrdili su postojanje tamne energije, ocjenjuju znanstvenici. Tijekom istraživanja, međunarodni tim znanstvenika koristio je dva odvojena načina promatranja kako bi omogućio neovisnu provjeru dobivenih rezultata o tamnoj energiji, prenosi BBC.

Obje studije objavljene su u časopisu Monthly Notices Kraljevskog astronomskog društva.

Astronomi su u jednoj studiji mjerili obrazac raspodjele galaksija u svemiru, poznat pod nazivom "barionske akustične oscilacije", a u drugoj brzinu kojom su se skupovi galaksija formirali tijekom vremena.

Obje metode potvrdile su postojanje tamne energije, kao i ubrzano širenje svemira.

Koncept tamne energije se prvi put spominje krajem 90-ih godina, tijekom istraživanja svjetlosti udaljenih supernova, odnosno eksplozija zvijezdi.

Kako bi objasnili zašto dolazi do ubrzanog širenja svemira, astronomi bili u situaciji odlučiti hoće li promijeniti Einsteinovu teoriju gravitacije ili prihvatiti da je svemir ispunjen novim oblikom energije.

obje metode potvrdile su postojanje tamne energije, kao i ubrzano širenje svemira

"Djelovanje tamne energije je kao kad bacite loptu u zrak, a ona se sve brže i brže penje ka nebu", rekao je suautor studije dr Chris Blake s australskog sveučilišta Swinburne u Melbourneu.

"Rezultati ukazuju da je tamna energija kozmološka konstanta, kao što navodi Einstein. Da je gravitacija u osnovi toga, tada ne bismo bili svjedoci konstantnih utjecaja tamne energije kroz vrijeme", navodi.

Istraživanje, nazvano ViglZ, provodilo se od 2006. godine do sada, a znanstvenici su koristili podatke prikupljene NASA-inim svemirskim orbitalnim teleskopom Galex i britansko-australskim teleskopom u Siding Springu, 451 kilometar sjeverozapadno od Sidneya.

Mapirana je raspodjela galaksija u dosad najvećem dijelu svemira, vraćanjem osam milijardi godina u prošlost, što iznosi pola razdoblja starosti svemira.

"Ovo je značajan napredak. Ovi dečki su ozbiljni, istaknuti znanstvenici i već dugo smo čekali na te rezultate", rekao je za BBC News, Bob Nichol, britanski kozmolog i profesor astrofizike na Sveučilištu u Portsmouthu. "Ovo je još jedna potvrda o postojanju tamne energije koja nam pruža informacije kojima možemo zaokružiti naše teorije i koja nam pokazuje put u budućnost", dodaje.

Možda niste znali – Tamna energija

Tamna energija je naziv za oblik energije koji prodire u cijeli prostor i ima negativan tlak koji rezultira odbojnom gravitacijskom silom. Tamna energija djeluje suprotno običnoj materiji koja preko gravitacije djeluje privlačno, te tako usporava širenje svemira.

Pretpostavlja se kako tamna energija čini oko 73% svemira, a tamna tvar, koja ne emitira niti reflektira svjetlost, oko 23 % . Obična materija, plinovi, zvijezde, planeti i galaksije, čine samo 4% čitavog svemira.