Objavljeno: 02.09.2011. 13:08

Studija

Zemljina orbita zatrpana svemirskim smećem

Znanstvenici organizacije National Research Council, nakon provedene studije upozoravaju NASA-u na dosizanje kritične točke u količini otpada u orbiti Zemlje.

Zemljina orbita zatrpana svemirskim smećem

NRC organizacija upozorava NASA-u kako je svemirski otpad u Zemljinoj orbiti dostigao kritičnu količinu, te bi smeće moglo oštetiti svemirske brodove, ili uništiti skupe satelite.

Znanstvenici predlažu usvajanje međunarodnih regulativa o ograničavanju količine svemirskog otpada i na dodatna istraživanja o eventualnom lansiranju velikih magnetskiih mreža ili ogromnih "kišobrana" s ciljem skupljanja smeća u orbiti.

Najveću količinu otpada predstavljaju sitni komadići smeća, ali u orbiti kruži i određena količina odbačenih raketnih spremnika i starih satelita.

Računalni modeli pokazali su da je količina smeća dostigla kritičnu točku, a komadi otpada međusobno se sudaraju, što stvara još više krhotina. Sve to povećava rizik po svemirske brodove, upozoravaju znanstvenici.

Inicijativa za smanjenje količine svemirskog otpada doživjela je dva velika udarca u posljednjih nekoliko godina.

Kina je 2007. godine provela test raketnog naoružanja i namjerno pogodila svoj meteorološki satelit, pri čemu ga je raznijela na 150.000 komada većih od jednog centimetra.

Zbog tog incidenta Međunarodna svemirska postaja ISS se ponekad mora pomicati kako bi izbjegla krhotine.

Dvije godine kasnije, dva satelita, jedan stari i jedan aktivni, sudarili su se u Zemljinoj orbiti i stvorili još više otpada.

"Ta dva događaja udvostručila su količinu fragmenata u Zemljinoj orbiti i potpuno izbrisali rezultate koje smo ostvarili u posljednjih 25 godina", izjavio je voditelj istraživanja u NRC-u Donald Kessler.

Znanstvenici navode kako u orbiti kruži 22.000 fragmenata otpada koji su dovoljno veliki da se mogu pratiti sa Zemlje, ali kažu kako i manje "nevidljive"  krhotine mogu nanijeti veliku štetu s tragičnim posljedicama po svemirske letjelice, satelite i astronaute.