Objavljeno: 19.04.2013. 10:25

IRIS

Uskoro lansiranje satelita za svemirsku vremensku prognozu

Satelit IRIS će proučavati kako se vrućina i energija kreću kroz najdublje razine Sunčeve atmosfere.

Uskoro lansiranje satelita za svemirsku vremensku prognozu

U zračnoj bazi Vandenberg u Kaliforniji, teku završni radovi na zaštiti satelita IRIS (Interface Region Imaging Spectrograph) od mogućih posljedica do kojih bi moglo doći tijekom lansiranja, koje je predviđeno za 28. svibnja ove godine pomoću rakete Pegasus X tvrtke Orbital Sciences, koja će biti ispaljena u svemir sa zrakoplova Stargazer L-1011.

Satelit IRIS bi nam trebao omogućiti bolje razumijevanje kako se vrućina i energija kreću kroz najdublje razine Sunčeve atmosfere, čime će znatno poboljšati sustav svemirske vremenske prognoze.

Satelit nosi samo jedan instrument, ultraljubičasti teleskop kombiniran sa spektrografskom kamerom, što će omogućiti dobivanje slika visoke razlučivosti, te izradu računalnih modela koji će nam otkriti na koji način se način materija, svjetlo i energija kreću sa Sunčeve površine na kojoj temperatura iznosi 5.727°C ka njegovoj vanjskoj atrmosferi zagrijanoj na 999.700°C.

IRIS satelit

To kretanje zagrijava Sunčevu atmosferu na temperature veće od onih koje vladaju na njegovoj površini, te također "napaja" Sunčeve baklje i koronalna izbacivanja mase, što može imati različite posljedice i po naš matični planet.

Teleskop će odjednom moći promatrati oko 1 posto Sunca, te će snimati događanja na Suncu na područjima promjera 241,4 km.

Podaci će se obrađivati pomoću superračunala Pleiades u NASA-inom Ames istraživačkom centru, koje će izvoditi 3D numeričko modeliranje. Veliki napredak u razvoju superračunala za analiziranje velikih količina podataka je upravo glavni razlog zbog kojeg znanstvenici vjeruju da će nam IRIS omogućiti potpuno nova saznanja o Sunčevom utjecaju na svemirsko vrijeme, što u konačnici omogućuje i predviđanje sunčevih aktivnosti koja mogu utjecati na Zemlju.

Ključne riječi Zemlja svemir Sunce Satelit IRIS