• Sci Tech
  • Znanost
  • Višegodišnja pohrana solarne energije u tekućem sustavu
Objavljeno: 13.04.2022. 15:15

MOST

Višegodišnja pohrana solarne energije u tekućem sustavu

Znanstvenici razvili molekulu koja omogućuje pohranu sunčeve energije do 18 godina i otpuštanje prema potrebi u obliku topline ili elektriciteta.

Višegodišnja pohrana solarne energije u tekućem sustavu

Švedsko sveučilište Chalmers University of Technology još je 2017. godine predstavilo tehnologiju koja je u stanju pohranjivati sunčevu energiju u tekućoj formi. Povezivanjem na ultra tanki termoelektrični generator isti znanstveni tim je sada demonstrirao da može proizvoditi struju, za što vjeruju da predstavlja temelje tehnologije samopunjive elektronike koja koristi sunčevu energiju "na zahtjev".

Tehnologija pod nazivom Molecular Solar Thermal (MOST), temelji se na posebno dizajniranoj molekuli ugljika, vodika i dušika. Kada dođe u dodir sa sunčevom svjetlošću, atomi unutar molekule se preustroje kako bi promijenili svoj oblik i pretvorili je u energetski bogat izomer, koji se može pohraniti u tekućem obliku.

Energija zarobljena sustavom MOST može se pohraniti u ovom tekućem stanju do 18 godina, prije nego što posebno dizajnirani katalizator vrati molekulu u izvorni oblik i oslobodi energiju u obliku topline. Chalmersov tim sada je surađivao sa znanstvenicima s kineskog sveučilišta Shanghai Jiao Tong, koji su koristili kompaktni termoelektrični generator kako bi tu toplinu pretvorili u električnu energiju, kao što možete vidjeti u ovom videu.

"Generator je ultra tanak čip koji se može integrirati u elektroniku kao što su slušalice, pametni satovi i telefoni", rekao je istraživač Zhihang Wang sa Tehnološkog sveučilišta Chalmers. "Do sada smo generirali samo male količine električne energije, ali novi rezultati pokazuju da koncept doista funkcionira i izgleda vrlo obećavajuće".

Projekt je zasad samo dokaz koncepta i generira do 0,1 nW (nanovata), što je prilično malo, ali znanstvenici vide veliki potencijal u MOST sustavu, koji bi mogao riješiti problem ograničenosti iskorištavanja sunčeve energije tako da je pohranjuje mjesecima ili godinama i dopušta da se koristi na zahtjev.

"Ovo je radikalno novi način generiranja električne energije iz sunčeve energije", rekao je voditelj istraživanja Kasper Moth-Poulsen, profesor na Odjelu za kemiju i kemijsko inženjerstvo u Chalmersu. "To znači da možemo koristiti solarnu energiju za proizvodnju električne energije bez obzira na vremenske prilike, doba dana, godišnje doba ili zemljopisni položaj. To je zatvoreni sustav koji može raditi bez emisije ugljičnog dioksida."

Nakon što je pokazao da se sustav može koristiti za proizvodnju električne energije, tim se usredotočuje na poboljšanje njegovih performansi, dok istovremeno radi na pristupačnom komercijalnom rješenju za punjenje uređaja i grijanje domova.

"Zajedno s različitim istraživačkim skupinama uključenim u projekt, sada radimo na pojednostavljenju sustava", rekao je Kasper Moth-Poulsen. "Količinu električne energije ili topline koju može izvući treba povećati."

Istraživanje objavljeno u časopisu Cell Reports Physical Science možete pronaći na ovoj poveznici.