Objavljeno: 16.01.2020. 12:59

Ksenoboti

VIDEO: Živi roboti od matičnih stanica

Biološki strojevi koje je dizajniralo superračunalo mogu živjeti u ljudskom tijelu.

VIDEO: Živi roboti od matičnih stanica

Znanstvenici sveučilišta University of Vermont (UVM) i Tufts University razvili su prve "ksenobotove" korištenjem matičnih stanica izvučenih iz embrija žaba. Mali organizmi veličine od 1 mm ponašaju se poput živih robota koji se mogu programirati i imaju svojstvo samozacjeljenja te mogu hodati, plivati i raditi kooperativno.

Znanstvenici kažu da bi se njihovi ksenoboti u budućnosti mogli koristiti u ljudskim tijelima za reprogramiranje tumora, dostavu lijekova i uklanjanje plaka iz arterija, kao što možete vidjeti u ovom videu.

"Oni su nova vrsta živih strojeva. Niti su tradicionalni roboti, niti poznate vrste životinja. To je nova klasa artefakta, živi programibilni organizam", izjavio je Joshua Bongard, računalni znanstvenik i stručnjak za robotiku na UVM-u koji je vodio ovo istraživanje.

Kako bi došli do najboljeg dizajna novog oblika života, znanstvenici UVM-a su pokrenuli revolucionarni algoritam pomoću superračunala. Nakon toga su njihovi kolege s Tuftsa proizveli su i testirali dizajn koristeći matične stanice afričke žabe pod nazivom Xenopus laevis, po kojoj su ksenobotovi i dobili ime, a ne prema grčkoj riječi koja znači drugačiji ili strani.

Ono što su znanstvenici kreirali je u obliku kakav se ne može pronaći u prirodi. Stanice rade zajedno i omogućuju robotu samostalno kretanje u vodenom okruženju. Čak što više, kooperativno surađuju kako bi se kretale u krugovima i gurale kuglice ka centralnoj lokaciji.

xenobot-organism-pair

Za razliku od robota izrađenih od metala ili plastike, ksenoboti se nakon korištenja mogu jednostavno razložiti, a nakon što se prerežu mogu se regenerirati i ponovno spojiti u isti oblik, pa bi osim u medicinske svrhe mogli biti primjenjivi i za čišćenje radioaktivnog otpada ili mikroplastike.

"Ako ste se naježili od straha kada ste čuli da superračunala dizajniraju žive robote, niste jedini. Čim smo započeli petljati s kompleksnim sustavima koje ne razumijemo, možemo doći do nesagledivih posljedica", izjavio je koautor ovog istraživanja Michael Levin iz Centra za regenerativnu i razvojnu biologiju Sveučilišta Tufts koji se nada da će roboti biti bolji kako će ih znanstvenici bolje shvaćati i otkrivati njihove mogućnosti.

Obzirom da se ksenoboti ne mogu reproducirati i rasti, u ovom trenutku ne postoji bojazan da bi se mogli pretvoriti u nešto što će istrijebiti čovječanstvo kao u SF filmovima B kategorije. Zasad.

Izvor: Sveučilište UVM