Objavljeno: 30.03.2023. 15:56

Sveučilište Durham

VIDEO: Pronađena ultramasivna crna rupa

Novootkrivena ultramasivna crna rupa je 33 milijarde puta veća od mase Sunca.

VIDEO: Pronađena ultramasivna crna rupa

Tim astronoma iz Ujedinjenog Kraljevstva došao je do velikog otkrića, koristeći gravitacijske leće kako bi locirao jednu od najvećih crnih rupa dosad. Gravitacijske leće, zvijezde, galaktike ili skupine galaktika koje se nalaze između udaljenoga svjetlosnog izvora i promatrača i svojim gravitacijskim poljem skreću svjetlost pa nastaju lažne slike.

Prva galaktička gravitacijska leća, eliptična galaktika YGKOW G1, otkrivena je 1979. u zviježđu Velikoga medvjeda. Nalazi se ispred kvazara Twin QSO koji, zbog njezina utjecaja, izgleda kao dva bliska kvazara, jednakih spektara i crvenih pomaka.

Metoda gravitacijskih leća rabi se za otkrivanje ekstrasolarnih planeta jer ekstrasolarni planet i njegova matična zvijezda pojačavaju svjetlost pozadinskih zvijezda kad prolaze ispred njih te se na temelju toga mogu dobiti podaci o njima, a sada su znanstvenici pokazali da se mogu koristiti i za otkrivanje udaljenih crnih rupa.

S 32,7 milijardi solarnih masa, ova ultramasivna crna rupa smještena je u središtu gigantske eliptične galaksije Abell 1201 BCG, u galaktičkom klasteru Abell 1201, oko 2,7 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje.

Astronomi sa Sveučilišta Durham do otkrića su došli uz pomoć superračunala DiRAC COSMA8, stvarajući tisuće simulacija svjetla koje putuje svemirom i uspjeli spojiti jedan model sa stvarnom stazom koju je uhvatio NASA-in svemirski teleskop Hubble.

"Ova posebna crna rupa, koja je otprilike 30 milijardi puta veća od mase našeg Sunca, jedna je od najvećih ikada otkrivenih i na gornjoj je granici veličine za koju vjerujemo da crne rupe teoretski mogu postati, tako da je to iznimno uzbudljivo otkriće", rekao je glavni autor James Nightingale, iz Centra za izvangalaktičku astronomiju na Sveučilištu Durham.

To je prva crna rupa pronađena ovom tehnikom, ali gravitacijska leća korištena je prije za ispitivanje svemira sa Zemlje, omogućujući istraživanje supernova, udaljenih galaksija koje se sudaraju.

U ovom slučaju, gravitacijska leća, koja koristi galaksiju u prvom planu za savijanje svjetlosti udaljenog objekta i njeno povećanje, omogućila je znanstvenicima da izmjere ultramasivnu crnu rupu, a kako su došli do tog otkrića možete pogledati u ovom videu.

"Većina najvećih crnih rupa za koje znamo su u aktivnom stanju, gdje se materija uvučena u blizinu crne rupe zagrijava i oslobađa energiju u obliku svjetlosti, X-zraka i drugog zračenja", rekao je Nightingale. "Međutim, gravitacijska leća omogućuje proučavanje neaktivnih crnih rupa, nešto što trenutno nije moguće u dalekim galaksijama. Ovaj bi nam pristup mogao omogućiti otkrivanje mnogo više crnih rupa izvan našeg lokalnog svemira i otkriti kako su ti egzotični objekti evoluirali dalje u kozmičkom vremenu", dodao je Nightingale.

Studiju objavljenu u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society možete pronaći na ovoj poveznici.