Objavljeno: 03.06.2023. 09:57

ESA

VIDEO: Pomfrit na Mjesecu i Marsu

Znanstvenici su testirali pečenje krumpirića u uvjetima mikrogravitacije na zrakoplovu za parabolične letove.

VIDEO: Pomfrit na Mjesecu i Marsu

Astronautima koji će jednog dana boraviti na Mjesecu i Marsu, bit će drago čuti da se neće morati odreći jedne omiljene hrane, pečenih krumpirića.

Europska svemirska agencija odlučila je provesti istraživanje čiji cilj je bio otkriti može li se u uvjetima mikrogravitacije pržiti krumpir. Nije bilo sigurno da će prženje funkcionirati bez gravitacije, jer bi se bez uzgona koji vuče prema gore, mjehurići mogli zalijepiti za površinu krumpira, štiteći krumpir u sloju pare pa bi krumpir mogao biti nedovoljno termički obrađen za konzumaciju.

"Pitajte bilo kojeg kuhara i potvrdit će vam da su fizika i kemija koje stoje iza pripreme hrane složena i fascinantna tema koja se proteže u druge znanstvene discipline", kaže profesor Thodoris Karapantsios sa Sveučilišta Aristotel u Solunu, član istraživačkog tima koji stoji iza ove studije.

Kako bi se proučilo kako mikrogravitacija utječe na tehnike kuhanja kao što je prženje, osmišljen je novi eksperimentalni aparat za pečenje koji je siguran i istovremeno radi u bestežinskom stanju. Eksperimenti su provedeni na dvije ESA-ine parabolične kampanje leta, pri čemu je zrakoplov letio u ponovljenim parabolama kako bi rekreirao kratke trenutke bestežinskog stanja.

Eksperiment je snimio proces prženja velikom brzinom i kamerom visoke razlučivosti kako bi se uhvatila dinamika mjehurića, stopa rasta, veličina i distribucija, kao i smjer kretanja u ulju. Također je mjerio temperaturu kipućeg ulja kao i temperature unutar krumpira.

Hardver (pećnica) eksperimenta je automatizirana i zatvorena radi sigurnosti. Održava konstantan tlak unutar komore za prženje kako bi se izbjeglo curenje i spriječilo prskanje ulja te kako bi se koristilo manje energije za zagrijavanje.

Istraživači su otkrili da su se ubrzo nakon dodavanja krumpira u ulje u uvjetima mikrogravitacije, mjehurići pare lako odvojili od površine krumpira, slično kao na Zemlji. Iako su potrebna dodatna istraživanja za fino podešavanje nekih parametara, to ukazuje da će astronauti moći imati više od rehidrirane hrane na jelovniku dok istražuju nove svjetove, kao što možete vidjeti u ovom videu.

"Osim za potrebe prehrane, proučavanje procesa prženja u svemiru također bi moglo dovesti do napretka na raznim poljima, od tradicionalnog kuhanja do proizvodnje vodika iz solarne energije u mikrogravitaciji", zaključuje John Lioumbas iz znanstvenog tima.

Znanstveni rad objavljen u časopisu Food Research International možete pronaći na ovoj poveznici.

Ključne riječi ESA mikrogravitacija kumpirići