Objavljeno: 26.09.2022. 14:26

NASA

VIDEO: Gledajte pokušaj skretanja asteroida s kursa

Uskoro ćemo saznati hoće li NASA-ina DART misija promijeniti putanju Dimorphos asteroida.

VIDEO: Gledajte pokušaj skretanja asteroida s kursa

NASA je u studenom prošle godine lansirala misiju DART (Double Asteroid Redirection Test)  prema binarnom sustavu asteroida pod nazivom Didymos. Sustav se sastoji od većeg asteroida Didymos promjera od 780 metara i manjeg Dimorphosa promjera 160 m, koji predstavlja metu u koju će se letjelica zabiti.

DART se sada približio Dimorphosu i oko ponoći po našem vremenu trebao bi se zabiti u njega, što ćemo moći pratiti video streamingom s njegove DRACO kamere u ovom live videu.

Ideja ove "kamikaze" misije je da se testira tehnologija koja bi nam jednog dana mogla pomoći da skrenemo s putanje prema Zemlji neki veliki opasni asteroid koji bi mogao zaprijetiti opstanku naše civilizacije.

Mada su nas neki teoretičari zavjera pokušali uvjeriti da je ovo što NASA radi jako opasno, jer bi asteroid nakon udara mogao biti izbačen prema Zemlji, NASA uvjerava da se ništa takvog ne može dogoditi zbog nekoliko razloga.

Kao prvo, Dimorphosu se putanja nakon udara može promijeniti samo u odnosu na orbitu oko Didymosa, a kao drugo, dvojnom Didymos sustavu se putanja oko Sunca ne može promijeniti udarom DART letjelice u Dimorphos. Pored toga Didymos nije na putanji koja bi ga mogla opasno približiti Zemlji, već je jedino dovoljno blizu da teleskopi sa Zemlje mogu mjeriti učinak udara na orbitu Dimorphosu, a to je prilika kakvu čovječanstvo ima jednom u više desetljeća.

DART 2

"Namjera nam je otkriti koliko će DART-ovog linearnog momenta biti prebačeno u Dimorphosovu orbitu. Matematika je dobro shvaćena, ali postoji važan nepoznati parametar u jednadžbama koji se zove Beta, a koji pokušavamo izmjeriti promatranjima nakon udara. Beta je mjera koliko udarni izbačaj utječe na ukupnu promjenu zamaha koji se prenosi na Didymos.

Ovo je važno jer znači da je učinkovita promjena u Dimorfosovoj orbiti pojačana. To je važan parametar koji treba razumjeti jer se odnosi na to koliko možete očekivati ​​od operativnog (hipotetskog) kinetičkog udarnog elementa. Mnogi složeni modeli korišteni su za predviđanje Bete, s velikim varijacijama u rezultatima. Između ostalog, DART će pomoći u kalibraciji tih modela.", rekao je znanstvenik i ineženjer Mark Jensenius, koji je razvio navigacijski sustav koji navodi DART letjelicu na ovu "samoubilačku" misiju.

Nakon što dobijemo video zadnjih trenutaka života DART-a i nakon što teleskopi prikupe prve podatke o posljedicama udara, Europska svemirska agencija će prema Didymos sustavu 2024. godine poslati misiju HERA, koja će izbliza proučavati učinak udara DART-a na asteroid.

Ključne riječi NASA asteroid Dart