Objavljeno: 14.07.2016. 15:53

Stanford

VIDEO: Djelomično povratili vid slijepom mišu

Znanstvenici kažu da bi ovo moglo dovesti do povrata vida slijepim ljudima.

VIDEO: Djelomično povratili vid slijepom mišu

Znanstvenici Stanforda prikupili su veći broj slijepih miševa kako bi ih koristili u razvoju tretmana za liječenje glaukoma, bolesti vidnog živca koja dovodi do gubitka i oštećenja stanica mrežničkih ganglija, glavnog uzroka neuropatije, te može dovesti do trajnog oštećenja optičkog živca, što će rezultirati gubitkom vidnog polja i naposljetku sljepoćom. Glaukom širom svijeta zahvaća oko 70 milijuna ljudi te za njega još uvijek ne postoji lijek.

Na kraju eksperimenta, znanstvenici su uspjeli povratiti djelomični vid miševima, odnosno kako kažu, "po prvi puta povratiti ključne aspekte vida sisavcima".

Mrežnički gangliji su stanice koje su najvažnije za proces koji nam omogućuje vid, te su odgovorne za prenošenje slike ka mozgu.  Aksoni ganglijske stanice mrežnice tvore vidne živce koje možete usporediti sa žicama koji povezuju mozak i oči, a loša stvar je što se ti aksoni ne regeneriraju kod odraslih osoba (kao ni kod miševa), pa su znanstvenici odlučili pronaći način kako ih ponovno "uzgojiti".

Kako bi im to uspjelo, znanstvenici su spojili dvije tehnike, pa su prvo pokrili miševo zdravo oko i izložili bolesno vizualnoj stimulaciji s visokim kontrastom, na taj način da su ispred njega konstantno pomicali crno-bijelu mrežu. Potom su unutar ganglijskih stanica koristili kemikalije koje su reaktivirale takozvane mTOR putove, molekularne interakcije koje potiču rast.

Niti jedna od ovih tehnika nije pokazala nikakve rezultate individualno, no kada su obje kombinirali, otkrili su da je kroz tri mjeseca došlo do rasta, kako kažu, "značajne količine aksona", o čemu govore i u ovom videu.

Kada su miševima nakon tretmana pokazivane slike širećeg kruga, što oni interpretiraju kao približavanje ptice, počeli su bježati i tražiti zaklon, čime je djelotvornost metode potvrđena.

Znanstvenici navode da će proteći neko vrijeme prije nego se ljudima ovom tehnikom omogući potpuni povrat vida, jer su testni subjekti padali na testovima koji se odnose na precizna razlikovanja i prepoznavanja objekata, pa sada nastoje pronaći način kako potaknuti rast znatno većeg broja aksona kako bi se jednog dana ljudima doista moglo omogućiti da ponovno progledaju.

Izvor: Stanford