Objavljeno: 21.06.2021. 10:56

2014 UN271

U goste nam stiže ekstremno ekscentrični planet

Objekt koji prolazi u vrlo ekscentričnoj putanji od Oortovog oblaka do Sunca, stići će u središte Sunčevog sustava ovog desetljeća.

U goste nam stiže ekstremno ekscentrični planet

U našem Sunčevom sustavu postoji još mnoštvo objekata, patuljastih planeta, asteroida i kometa o kojima znamo jako malo, a jedan takav "ekstremist" će tijekom ovog desetljeća stići na udaljenost pogodnu za promatranje.

Mini planet s oznakom 2014 UN271, veličine između 100 i 370 km širine, koji je tek nedavno identificiran u podacima The Dark Energy Surveya, uskoro će proći najbliže Suncu u svojoj putanji od 600.000 godina. Ukoliko se radi o kometu, astronomi kažu da je prilično velik, posebice za onaj koji dolazi iz vanjskog Sunčevog sustava, što ga stavlja u razmjere Sarabatove ogromne komete C/1729 P1 i čini najvećim objektom iz Oortova oblaka koji je ikad otkriven, što ga čini gotovo patuljastim planetom.

Ali daleko najintrigantnija stvar u vezi s UN271 2014. godine je njegova orbita oko Sunca. Ona je izuzetno ekscentrična, jer objekt putuje između unutarnjeg Sunčevog sustava i Oortovog oblaka koji označava granicu međuzvjezdanog prostora tijekom razdoblja od 612.190 godina.

Trenutno je UN271 2014. oko 22 astronomske jedinice (AU) od Sunca (za referencu, Zemlja je 1 AU od Sunca). To znači da je već bliži Neptunu, na 29,7 AU. Najbliže bi nam trebao stići 2031. godine kada se očekuje da će proći unutar 10,9 AU od Sunca, što znači da će gotovo doći do orbite Saturna.

Prije toga se očekuje razvoj karakteristične kome i repa komete, jer ledeni materijal na njegovoj površini isparava od sunčeve topline. Ovaj bliski prolaz astronomima će pružiti dosad neviđen pogled izbliza na jedan objekt iz Oortovog oblaka.

Što se tiče "običnih ljudi", ne očekujte da ćete na noćnom nebu vidjeti predstavu poput Halleyjeva kometa. Iako je prerano za pouzdano reći, astronomi vjeruju da bi 2014. UN271 u najboljem slučaju mogao postati približno toliko sjajan kao Pluton na noćnom nebu, no vjerojatnije će doseći svjetlinu Plutonova mjeseca Karona.

Vrlo vjerojatno ćemo dobiti neke fenomenalne snimke koje će snimiti  teleskopi i zvjezdarnice, prije nego mali posjetitelj odleti natrag u tmurno crnilo, na putovanje do Oortova oblaka i nevjerojatne vršne udaljenosti od gotovo 60.000 AU.

Ključne riječi Planet Komet UN271 2014 ekstreman