Objavljeno: 20.09.2013. 16:10

Zospeum tholussum

U Hrvatskoj otkrivena nova vrsta života

U Lukinoj jami pronađena nova vrsta prozirnog osebujnog spiljskog puža.

U Hrvatskoj otkrivena nova vrsta života

Lukina jama je najdublja jama u Hrvatskoj te dolazi do dubine do 1.421 m, što je svrstava u 20 najdubljih u svijetu, a nedavno je dobila novi razlog da znanstvena zajednica skrene pozornost na nju.

Naime, istraživači su u jami otkrili novu vrstu osebujnog spiljskog puža. Novootkrivena vrsta pripada rodu puževa plućnjaka bez vizualne orijentacije, za koje se smatra da su u potpunosti spiljska bića. Studija koja je opisala novu vrstu je objavljena u časopisu Subterranean Biology.

Nova vrsta, Zospeum tholussum, u stvari je minijaturni i krhki puž s lijepo oblikovanom kupolom nalik prozirnoj ljusci. Samo je jedan živi primjerak pronađen tijekom ekspedicije galerijama spiljskog sustava Lukine jame. Životinja je pronađena na dubini od 980 m u komori punoj kamenja i pijeska s manjim potokom koji prolazi kroz nju.

Sve poznate vrste puževa iz roda Zospeum posjeduju ograničenu sposobnost kretanja. Njihova sklonost blatnim staništima i činjenica da se obično nalaze u neposrednoj blizini vode govore u prilog tome da ta bića nisu u potpunosti nepokretna. Znanstvenici pretpostavljaju da se njihova raspršenost postiže pasivnim transportom vodom ili putem većih sisavaca.

Spiljski sustav Lukine jame izuzetno zanimljiv po tome što posjeduje tri mikroklimatska sloja: prvi, ulazni ledeni dio s temperaturom od oko 1°C, srednji s temperaturom do 2°C, te treći koji se sastoji od podloge s temperaturom do 4°C.

Ovi neobični životni uvjeti čine spilju izuzetno zanimljivom za znanstvenike biologe koji vjeruju da nas u njoj čekaju nova iznenađenja koja tek trebaju biti otkrivena.

Izvor: Znano.st