Objavljeno: 03.12.2021. 13:03

GJ 367 b

TESS otkrio planet veličine Marsa s uvjetima Merkura

Kipući novi svijet kruži oko svoje zvijezde na ultra bliskoj udaljenosti i jedan je od najmanjih egzoplaneta do sada pronađenih.

TESS otkrio planet veličine Marsa s uvjetima Merkura

Planeti ultrakratkog razdoblja (USP - Ultra-short-period planets), odnosno oni koji oko svoje matične zvijezde naprave krug za manje od 24 sata još uvijek predstavljaju prilični misterij za znanstvenike.

Astronomi misije NASA-inog TESS satelita koji pretražuje svemir u potrazi sa egzoplanetima otkrili su USP planet koji je veličine Marsa, ima masu upola manju od Zemlje, a oko svoje zvijezde napravi punu orbitu za samo 8 sati.

Novootkriveni planet kojem su dali oznaku GJ 367 b kruži oko zvijezde udaljene 31 svjetlosnu godinu od našeg Sunca, a znanstvenici su otkrili da ima značajke koje do sada nisu bile otkrivene kod postojećih USP-a. Između ostaloga su otkrili da je GJ 367 b kameniti planet koji najvjerojatnije sadrži čvrstu jezgru od željeza i nikla, po čemu je sličan unutrašnjosti Merkura.

Obzirom da se nalazi na ekstremno bliskoj udaljenosti od svoje zvijezde, znanstvenici pretpostavljaju da prima 500 puta više zračenja u odnosu na ono koje Zemlja prima od Sunca, što rezultira time da njegova dnevna strana kipi na 1.500 stupnjeva Celzijevih.

Obzirom na takve ekstremne temperature, svaka eventualna atmosfera je odavno ishlapila u svemir, zajedno sa svim mogućim oblicima života, barem prema onome što mi znamo o životu.

Mada na taj planet nikada nećemo sletjeti, postoji velika šansa da u sustavu njegove zvijezde crvenog patuljka postoje brojni drugi planeti.

"Za tu klasu zvijezde, nastanjiva zona bi mogla biti negdje u orbiti trajanja jednog mjeseca", navodi stariji istraživač MIT-a George Ricker iz Kavli Instituta  za astrofiziku i svemirska istraživanja. "Obzirom na je zvijezda tako blizu i tako jarka postoji velika mogućnost da pronađemo druge planete u tom sustavu. To je kao da pronađete znak na kojem piše da planete trebate tražiti baš tu".

Planet je otkrio NASA-in TESS satelit kojim upravlja MIT praćenjem promjena u svjetlini bliskih zvijezda koje ukazuju na prolazak planeta.

Znanstvenici kažu da je GJ 367 b među najmanjim egzoplanetima ikada otkrivenim.

"Otkrivanje razloga zbog kojih se ti planeti nalaze u tako maloj blizini od svojih zvijezda je pomalo detektivska istraga", navodi članica TESS-a Natalia Guerrero. "Zašto taj planet nema atmosferu? Kako se tako jako približio? Je li taj proces bio miran ili nasilan? Nadamo se da će nam ovaj sustav pružiti malo više spoznaja", navodi znanstvenica.

Ključne riječi NASA egzoplanet TESS GJ 367 b