Objavljeno: 12.07.2014. 11:51

UCI

Satelitsko predviđanje poplava 5 mjeseci unaprijed

Ovaj sustav bi nam mogao pomoći da izbjegnemo katastrofalne poplave poput nedavnih.

Satelitsko predviđanje poplava 5 mjeseci unaprijed

U trenutku dok se u Hrvatskoj, BiH i Srbiji ljudi još bore sa saniranjem posljedica nedavne katastrofalne poplave, znanstvenici američkog Sveučilišta California iz Irvinea (UCI), u publikaciji Nature Geoscience objavili su znanstveni rad u kojem ukazuju na mogućnost predviđanja poplava velikih razmjera analiziranjem podataka prikupljenih satelitima.

Znanstvenici su izradili studiju na temelju katastrofalne poplave rijeke Missouri 2011. godine, te su došli do rezultata koji ukazuju da je izradom hidroloških modela prema podacima NASA-inog Gravity Recovery & Climate eksperimenta (GRACE satelita), koji uključuju akumulacije podzemnih voda, moguće predvidjeti poplavu između dva i pet mjeseci prije nego što do nje dođe.

U konkretnom slučaju, njihova metoda analiziranja podataka je ukazala da se 2011. godine moglo predvidjeti poplavu tri mjeseca unaprijed.

"Podaci S GRACE-a sadrže važne hidrološke informacije koje se trenutno ne koriste tijekom predviđanja regionalnih poplava", izjavio je autor ovog istraživanja J.T. Reager, bivši UCI-ev postdoktoralni istraživač koji se od nedavno nalazi u NASA-inom Jet Propulsion Laboratoriju. "Ovo bi moglo značajno poboljšati predviđanje poplava u velikim riječnim bazenima".

Dva GRACE satelita prikupljaju podatke mjesečnih varijacija ukupne pohranjene vodene mase u velikim riječnim bazenima temeljem registriranja malih promjena u Zemljinom gravitacijskom polju. Kada se količina vode pohranjene u regiji poveća, gravitacijsko povlačenje iz tog područja se također proporcijalno uveća, što sateliti mogu detektirati.

"Ti podaci nam mogu pokazati kako se riječni bazeni pune vodom kroz više mjeseci", izjavio je UCI-jev znanstvenik Jay Famiglietti. "Mi ne govorimo o aktualnim poplavama, već u razini saturacije zemlje kao predispozicije za poplavu. Kada kiše napune bazene, ne postoji drugo mjesto na koje će voda otići.

Izvor: UCI.edu