Objavljeno: 16.03.2012. 16:14

Komunikacija

Prvi "SMS" poslan neutrinima

Znanstvenici izveli prvu povijesnu komunikaciju pomoću čestica koje prolaze doslovce kroz sve.

Prvi "SMS" poslan neutrinima

Poruka poslana neutrinima. Photo Credit:University of Rochester.

Neutrini, električki neutralne subatomske elementarne čestice iz skupine leptona, predmet su istraživanja CERN-a, Fermilaba i drugih znanstvenih centara, a jedno od svojstava im je što ih velika većina prolazi svakodnevno kroz Zemlju, ljude i sve što im se nađe na putu, pa se može reći kako doslovce mogu prolaziti gotovo kroz bilo što, uključujući najčvršće stijene, metale, vodu, dijamante...

Zbog te karakteristike mnogi su se znanstvenici pitali je li moguće neutrine na neki način prilagoditi za sustav komunikacije.

Kada bi postojali bežični uređaji koji bi umjesto radio valova koristili neutrine, mogli bismo komunicirati s jedne na drugu stranu planeta ravno kroz Zemljinu koru i jezgru, podmornice bi mogle s bazama na kopnu razgovarati bez izranjanja antene, a NASA bi bila u stalnoj komunikaciji s bazom na nekom planetu bez obzira kojom stranom Zemlja i taj planet bili okrenuti jedno prema drugom.

Stoga je vijest o tome da su znanstvenici Sveučilišta u Rochesteru ovih dana uspjeli izvesti prvu komunikaciju korištenjem neutrino čestica, možda prvi povijesni korak u razvoju potpuno nove revolucionarne vrste bežične komunikacije.

Znanstvenici su poslali poruku u obliku jedne jedine riječi emitiranjem neutrina kroz stijenu debljine 237,74 metra, te je preveli na drugoj strani. O kojoj se riječi radilo? Neutrino, naravno.

Nažalost, ovo je tek pionirski pothvat, pa ne možemo očekivati tako skoro pojavu mobitela čiji signali će prolaziti kroz planine i mora, jer je znanstvenicima za slanje poruke bio potreban FermiLabov akcelerator čestica, koji je neutrine ubrzao kroz „cijev“ duljine od 2,5 kilometara, a kao prijemnik je služio MINERvA detektor, postrojenje od više tona.

Stoga je sada na znanstvenicima preostao jedini "mali" problem kako kilometre cijevi, tunela i žica, te tone uređaja i postrojenja, smjestiti u nešto što možete staviti u džep.

S druge strane, ako se sjetimo početaka računalstva, moramo ustvrditi kako je računalima trebalo samo nekoliko desetljeća da iz prostora veličine sobe dođu na gabarite pametnih telefona, pa vjerujemo kako bi se to moglo desiti i s neutrinskim komunikatorima.

Znanstvenici Sveučilišta u Rochesteru su ovaj rad objavili u najnovijem broju publikacije Modern Physics Letters A.