Objavljeno: 24.11.2014. 13:47

CERN Open Data

Podaci velikog sudarača čestica dostupni javnosti

CERN od sada omogućuje svakome uvid u kompletne podatke svih svojih istraživanja LHC-om.

Podaci velikog sudarača čestica dostupni javnosti

CERN je ovih dana lansirao web stranicu Open Data Portal, na kojoj su prvi puta čitavoj javnosti omogućeni podaci svih kolizija nastalih eksperimentima u velikom sudaraču čestica LHC (Large Hadron Collideru).

Pored toga, na ovim stranicama se nalaze kompletirani pojedinačni eksperimenti, podaci iz objavljenih studija, te istraživanja iz različitih edukativnih i istraživačkih područja za koja su korišteni eksperimenti LHC-a, a CERN će vam također ponuditi i alate za vizualizaciju podataka, koji će uvelike biti od koristi znanstvenicima, kao i studentima koji pripremaju doktorat iz fizike čestica.

Valja naglasiti da ovdje ipak ima jedno ograničenje, a ono se odnosi na razdoblje za koje možete dobiti uvid u podatke. Naime, CERN će omogućiti da se u "javnom prometu" nađu samo oni podaci iz eksperimenata koji su dovršeni prije tri godine, kako bi se znanstvenicima koji su ih provodili, dalo dovoljno vremena da iskoriste određenu prednost i objave znanstvene radove prije nego im slavu pokupi neki "znanstvenik surfer". Dakako to ne znači da nije moguće otkriti nešto je promaklo drugim znanstvenicima, pa svejedno možete osvojiti Nobela ako pronađete neku česticu koja se drugima prikrila.

Prvi set dostupnih podataka će biti iz sudara čestica nastalih tijekom 2010. godine, a kratko vrijeme iza toga će se pojaviti i oni iz 2011.

Izvor: CERN