Objavljeno: 26.10.2014. 13:10

Tractor beam

Novi rekord vučne zrake po uzoru na Star Trek

Znanstvenici su nas za još jedan sićušni koračić približili tehnologiji vučnih zraka iz SF filmova i literature.

Novi rekord vučne zrake po uzoru na Star Trek

Australsko nacionalno sveučilište (ANU), objavilo je rezultate studije objavljene u publikaciji Nature Photonics, odnosno znanstveni rad u koje opisuju kako su uspjeli proizvesti vučnu zraku koja može privlačiti objekte koristeći šuplju lasersku zraku koja je svijetla oko rubova i tamna u svojem centru.

Svojom tehnikom, znanstvenici su uspjeli srušiti dosadašnji svjetski rekord u "tractor beam" tehnologiji, jer im je pošlo za rukom pokretati čestice promjera jedne petine milimetra na udaljenosti od 20 cm, što vam možda djeluje kao nešto nevažno, no to je za čak 100 puta više nego što su uspjeli postići prijašnji eksperimenti.

Znanstvenici kažu da je nova tehnika vrlo obećavajuća, jer zahtijeva samo jednu lasersku zraku, pa se na primjer može koristiti za rješavanje atmosferskog onećišćenja ili za hvatanje malih opasnih čestica sa svrhom uzimanja uzoraka.

AH1P8019

Dr. Vladlen Shvedov i dr. Cyril Hnatovsky, vođe ovog projekta ANU-a, kažu kako ova tehnika posjeduje i mogućnost skaliranja, pa bi se jednog dana mogla koristiti za manipuliranje većim objektima ne većim udaljenostima, ali je ovo zasad najviše što je u stanju omogućiti njihov mali laboratorij na sveučilištu.

Za razliku od dosadašnjih tehnika u kojima se koristio fotonski momentum za pokretanje, vučna zraka ANU-a se temelji na energiji kojom laser zagrijava čestice i zrak oko njih, a znanstvenici su za demonstraciju privlačili čestice šupljeg stakla sa zlatnim premazom.

Kao i u slučaju dosadašnjih eksperimenata, ovo još jako daleko od vučnih zraka iz Star Treka kojima se u svemiru mogu hvatati čitave letjelice, no dobro je znati da se tehnologija malo po malo razvija.

Izvor: ANU