Objavljeno: 10.07.2014. 12:00

Oxford

Nanopikseli za jeftine ekrane ogromnih razlučivosti

Ova tehnologija bi mogla dovesti do umjetnih mrežnica i ekrana debljine papira.

Nanopikseli za jeftine ekrane ogromnih razlučivosti

Slike nacrtane ovom tehnologijom veličine su oko 70 mikrometara, što je manje od debljine jedne vlasi ljudske kose. Photo Credit: University of Oxford

Znanstvenici Sveučilišta Oxford objavili su znanstveni rad u kojem opisuju metodu izrade onoga što nazivaju "nanopikselima". Ti pikseli debljine od samo nekoliko stotina nanometara omogućuju da ih koristite za crtanje kompleksnih slika na ekranskim "listićima" manjih dimenzija od debljine ljudske vlasi.

Znanstvenici navode kako se nepokretne slike mogu izrađivati pomoću mikroskopa atomskih sila (atomic force microscope), no također su pokazali da se te slike mogu paliti i gasiti po želji pomoću elektriciteta, što stvara mogućnost korištenja za potrebe video ekrana.

Tajna ove tehnologije leži u 7-nanometarskom sloju fazno promjenjivog materijala (u ovom slučaju germanij-antimonij-telurij, GST), koji se nalazi usendvičen između dva sloja prozirnih elektroda. Elektroda koristi mali napon kako bi crtala slike unutar "sendviča".

GST slojevi su izrađeni bombardiranjem materijala visokoenergetskim česticama, što rezultira time da se atomi s mete nanose na drugi materijal u obliku tankog filma.

Znanstvenici navode kako bi se ova tehnologija mogla naći u budućim pametnom naočalama, umjetnim mrežnicama, savitljivim ekranima i zaslonima debljine papira. Također kažu kako cijene ne bi smjele biti visoke, jer ekrani mogu koristiti jeftine materijale i poluvodiče. Pored toga, ti tanki ekrani mogu imati pozadinsko svjetlo koje se može prebacivati iz moda za štednju energije (za e-čitače recimo), u mod pune snage (za reprodukciju videa).

Izvor: University of Oxford