Objavljeno: 23.09.2014. 12:15

Holometer

Nalazimo li se svi u 2D hologramu

Fermilab započeo eksperiment koji bi nam između ostaloga trebao odgovoriti živimo li u hologramu.

Nalazimo li se svi u 2D hologramu

Znanstvenici Fermi National Accelerator laboratorija započeli su eksperiment pod nazivom "The Holometer", čija uloga je odgovoriti na neka od intrigantnih pitanja o našem svemiru, koja uključuju i pitanje o tome živimo li zapravo u dvodimenzionalnom hologramu.

Znanstvenici navode kako mi ne bismo uopće bili svjesni kada bismo doista živjeli u 2D hologramu, kao što ni likovi s televizije ne znaju da njihov naizgled trodimenzionalni svijet postoji jedino na dvodimenzionalnom ekranu. Stoga bismo i mi mogli biti potpuno nesvjesni da je naš 3D svijet tek iluzija.

"Želimo saznati jesu li prostor i vrijeme kvantni sistemi poput materije", kaže Craig Hogan, direktor Fermilab’s Center for Particle Astrophysics, te pobornik i graditelj teorije holografske buke. "Ako otkrijemo nešto, to će u potpunosti promijeniti ideje o Svemiru na koje smo se oslanjali tisućama godina".

Kvantna teorija sugerira da je nemoguće znati i točnu lokaciju i točnu brzinu subatomskih čestica. Ako Svemir postoji u dvodimenzionalnim bitovima s ograničenom informacijom o točnoj lokaciji objekata, onda sam Svemir potpada pod teoriju neizvjesnosti. Na isti način na koji materija nastavlja podrhtavati (kao kvantni valovi) čak i kada je rashlađena do apsolutne nule, tako bi i digitalizirani Svemir trebao imati ugrađene vibracije čak i u stanju najniže energije.

Eksperiment Holometer koristi par interferometara smještenih jedan blizu drugome. Svaki od njih odašilje lasersku zraku od jednog kilovata u razdjelnik zraka te duž dviju okomitih 40-metarskih ruku. Svjetlo se zatim reflektira natrag prema razdjelniku zraka gdje se dvije zrake rekombiniraju stvarajući fluktuacije u sjajnosti ako postoji kretanje. Istraživači analiziraju ove fluktuacije u povratnom svjetlu kako bi otkrili je li se razdjelnik zraka pomiče na određeni način, nošen podrhtavanjem samog Svemira.

U svim frekvencijama znanstvenici očekuju pojavu "holografske buke", ali njihov izazov je da ne budu prevareni drugim izvorima vibracija. Obzirom da Holometer testira visoke frekvencije od nekoliko milijuna kruženja po sekundi, kretanja normalne materije teško mogu stvarati ikakve probleme. Točnije, dominantna pozadinska buka je često posljedica radio valova koje emitira obližnja elektronika. Eksperiment je osmišljen kako bi se identificirala i eliminirala buka takvih konvencionalnih izvora.

"Ako pronađemo buku koje se ne možemo riješiti, vjerojatno smo otkrili nešto prirodi temeljno, buku koja je unutrašnjost prostorvremena", kaže fizičar Fermilaba, Aaron Chou, vođa ovog projekta. "Ovo je uzbudljiv trenutak za fizičare. Pozitivan rezultat će otvoriti jedan cijeli novi smjer ispitivanja kako Svemir funkcionira".

Izvor: Znano.st