Objavljeno: 13.09.2013. 12:35

Cornell

Najtanje staklo na svijetu debljine dva atoma

Staklo znanstvenika Sveučilišta Cornell ušlo u Guinessovu knjigu rekorda.

Najtanje staklo na svijetu debljine dva atoma

Ova ilustracija prikazuje strukturalni model (lijevo) 2D stakla u usporedbi sa slikom elektronskog mikroskopa (desno).

Znanstvenici Sveučilišta Cornell u suradnji s kolegama Njemačkog sveučilišta u Ulmu, proizvode grafen, jedan od najtanjih i najčvršćih materijala na svijetu.

Listići grafena su debljine od samo jednog atoma ugljika, a ti su atomi aranžirani u oblik pčelinjeg saća.

Koristeći elektronski mikroskop znanstvenici su ispitivali svojstva grafena, te su slučajno otkrili kako se na njemu pojavio 2D listić običnog stakla sastavljenog od atoma silicija i kisika koji je nastao tijekom procesa izrade grafena.

Ovaj "prozor" od stakla koje je toliko nevjerojatno tanko da se pojedinačni atomi silicija i kisika jasno mogu vidjeti elektronskim mikroskopom, otkrio je laboratorij Davida A. Mullera, profesora primijenjene i inženjerske fizike i direktora Kavli instituta u Cornellu.

Znanstveni rad je objavljen još 2012. godine u publikaciji Nano Letters, a predstavnicihttp://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/nl204423x su podatak o najtanjem staklu na svijetu odlučili uvrstiti ovih dana u novo izdanje knjige rekorda za 2014. godinu.

Znanstvenici kažu kako je ovo staklo debljine od samo dva atoma koje ga čini doslovce dvodimenzionalnim, otkriveno sasvim slučajno. Kada su proizvodili grafen primijetili su na njemu neku "prljavštinu", da bi nakon dodatnog proučavanja shvatili da se radi o strukturi sastavljenoj od elemenata običnog stakla, silicija i kisika.

"Ovo je znanstveni rad na koji sam najviše ponosan u čitavoj svojoj karijeri", kaže Muller. "Ovo je prvi puta da je itko bio u mogućnosti vidjeti raspored atoma u staklu".

Muller navodi kako ovo dvodimenzionalno staklo ima mogućnost primjene u tranzistorima, te bi zbog svojih svojstava savršenog ultratankog materijala moglo recimo unaprijediti performanse procesora u računalima i pametnim telefonima.

Izvor: Cornell University