Objavljeno: 02.01.2014. 17:12

LHC

Nadogradnja za najžešće sudare čestica

Veliki hadronski sudarač nadograđuje se za potrebe istraživanja supersimetrije i tamne tvari.

Nadogradnja za najžešće sudare čestica

Nakon što se duže vremena nalazio u potrazi za Higgsovim bozonom, mističnom česticom koja bi nam trebala otkriti podrijetlo mase čestica, LHC je trenutno van pogona, jer će na njemu biti izvršena nadogradnja koja će mu omogućiti gotovo udvostručavanje energije, što će znanstvenicima pomoći u otkrivanju novih tajni svemira.

Nadogradnja sustava bi trebala biti dovršena do kraja 2014. godine, kada će energiju čestica od dosadašnjih 8 teraelektronvolti (TeV) podići na 14 TeV, čime će biti u stanju izvoditi najžešće sudare čestica koji su se ikada pokušali izvesti.

Ako sve prođe u redu, početkom 2015. godine započet će serija eksperimenata koje znanstvenici nazivaju "nepoznatom stvarnošću fizike koja nadilazi standardni model".

Obzirom da je Higgsov bozon predstavljao posljednji kamenčić koji je nedostajao u standardnom modelu, odnosno teoriji u fizici elementarnih čestica koja uspješno opisuje tri od četiri fundamentalne interakcije između elementarnih čestica od kojih se sastoji sva poznata materija: elektromagnetizam, te jaku i slabu nuklearnu interakciju, došlo je vrijeme da se krene dalje od toga. Naime, standardni model ne uključuje gravitaciju, a također ovisi i o nizu pokusima dobivenih parametara (mase čestica i konstante vezanja) koji se ne mogu dobiti iz same teorije.

Znastvenici kažu kako će njihova potraga sada krenuti u smjeru izvan standardnog modela, te će ponajviše biti usmjerena ka supersimetriji, odnosno potrazi za subatomskim superčesticama koja imaju drugačija svojstva u nekim stvarima poput spina.

Teorija supersimetrije bi nam trebala objasniti i postojanje tamne tvari, odnosno pojasniti zbog čega u svemiru ima više tvari nego što je možemo otkriti.

Obzirom da dosadašnja istraživanja nisu donijela nikakve dokaze u prilog toj teoriji, ova "energetska injekcija" LHC-a bi nam mogla štošta razjasniti, ili govoriti u prilog onima koji vjeruju da supersimetrija uopće ne postoji.

Znanstvenici također navode kako je LHC-u bilo potrebno i servisiranje, obzirom da je oštećen od zračenja, jer je radio pod znatno većim opterećenjem nego što je zamišljeno kada su ga gradili, a kada će ga već popravljati, bilo bi šteta ne iskoristiti priliku da ga se poboljša.

Nakon ovih radova, planirano je da ga se opet nadogradi 2020. godine, kada će mu snaga ostati ista, ali će njegovi detektori postati 10 puta osjetljiviji. Predviđeno je da LHC ostane u operativnom stanju do 2030. godine.