Objavljeno: 02.12.2020. 15:25

EvenTech

Latvijci razvijaju tehnologije protiv opasnih asteroida

Instrumenti latvijskog startupa će otkriti može li se opasni asteroid skrenuti s putanje prije udara u Zemlju.

Latvijci razvijaju tehnologije protiv opasnih asteroida

U kampusu Tehničkog sveučilišta Riga u Latviji, jedna ekipa znanstvenika okupljena u startupu pod nazivom EvenTech, razvija tehnologije koje bi nam mogle pomoći da se jednog dana obranimo od udara nekog opasnog asteroida koji bi mogao proizvesti teške posljedice u slučaju udara u Zemlju.

Znanstvenici EvenTecha već su razvili visoko precizne tajmere koji se ručno izrađuju i trenutno se koriste za praćenje satelita, a ove godine tvrtka je dobila ugovor s Europskom svemirskom agencijom (ESA) za razvoj tajmera koji će proučavati mogućnost preusmjeravanja asteroida prije nego što se opasno približi našem planetu.

Možda vam nije poznato da NASA planira pokrenuti prvi dio misije Procjena utjecaja i otklona asteroida (AIDA), poznatu kao Test dvostrukog preusmjeravanja asteroida (DART), 22. srpnja 2021. godine, koja će u svemir krenuti raketom Falcon 9 SpaceX-a. U asteroid pod nazivom Didymos, težine od 500 kg, zabit će se NASA-ina sonda opremljena kamerom, s ciljem da mu se promijeni putanja koja bi ga u blizinu Zemlje trebala dovesti 2123. godine.

EvenTechovi tajmeri će se naći u europskoj misiji HERA koja će do Didymosa stići 2026. godine, a trebali bi otkriti je li udar DART-a bio uspješan i je li uopće došlo do ikakve promjene putanje asteroida, kao štp možete vidjeti na ovoj slici.

Hera timeline

"Naša nova tehnologija koja će uslijediti na drugoj ESA-inoj letjelici nazvanoj HERA mjerit će je li udarac preusmjerio asteroid Didymos s njegove prethodne putanje, čime bi se mogla otkloniti potencijalna prijetnja za čovječanstvo", navodi  inženjer EvenTecha Imants Pulkstenis.

Eventechovi tajmeri dio su tradicije svemirske tehnologije u baltičkoj državi još do sovjetskih vremena, kada su Latvijci pratili Sputnik, prvi umjetni satelit koji je orbitirao oko Zemlje 1957. godine. Oni mjere vrijeme potrebno da impuls svjetlosti putuje do objekta u orbiti i natrag. Njegovi uređaji mogu izvršiti mjerenje u roku od jedne pikosekunde ili jedne bilijuntine sekunde, što astronomima omogućuje da vremensku mjeru pretvore u mjerenje udaljenosti s preciznošću do dva milimetra.

Svake godine EvenTech proizvede oko 10 takvih tajmera koji se koriste u opservatorijima širom svijeta. Jedna od uloga im je praćenje satelita u orbiti Zemlje, u kojoj je zahvaljujući privatnim svemirskim tvrtkama sve već prometna gužva, kako bi se izbjegli mogući sudari.

Razlika između tih senzora i onih koji se razvijaju za misiju HERA je u tome što na udaljenim planetima nema GPS-a, pa svu preciznost mjerenja moraju odraditi uređaji postavljeni na letjelicu, a EvenTechova mjerna oprema je za to pokazala velike potencijale.

"Naša nadograđena tehnologija može izdržati ekstremne temperature u svemiru i ekstremno kozmičko zračenje", navodi Pulkstenis. "To je jako zabavan izazov".

Ključne riječi asteroid ESA Hera EvenTech Latvija tajmer