Objavljeno: 15.05.2021. 16:38

Tianwen-1

Kinezi uspješno sletjeli na Mars

Kineska sonda Tianwen-1 sa Zhurong roverom sletjela je na površinu crvenog planeta.

Kinezi uspješno sletjeli na Mars

Kineska nacionalna svemirska agencija CNSA objavila je rano jutros da je njezina sonda Tianwen-1 uspješno sletjela na površinu Marsa, u područje pod nazivom Utopia Planitia, nakon ukupnog leta u trajanju od 295 dana od lansiranja i prijeđenih 320 milijuna kilometara.

Iako za sada još nisu objavili nikakve fotografije s Marsa, kineski znanstvenici izuzetno su sretni zbog ovog uspjeha na kojem im je odmah čestitao predsjednik Kine Xi Jinping, a što je još zanimljivije, čestitkama su se pridružili NASA i ruski Roscosmos.

Procedura slijetanja ukupno je trajala oko 3 sata, nakon što se sonda sa Zhurong roverom odvojila od orbitalne letjelice i započela sa spuštanjem, a potom je započelo kritičnih 9 minuta od ulaska u atmosferu i slijetanja.

U tom prvom dijelu operacije, modul se prvo usporio za oko 90 posto uslijed trenja u Marsovoj atmosferi, a potom se otvorio padobran koji je brzinu smanjio na oko 100 metara u sekundi prije nego što su se uključile rakete koje su letjelicu počele još više usporavati.

Na 100 metara visine od površine tla letjelica je započela lebdenje i svojim senzorima i kamerama krenula s traženjem idealnog mjesta za slijetanje, nakon čega se usmjerila ka zadnjoj fazi procedure spuštanja, kako bi se pomoću retroraketnog sustava, odnosno takozvanog "buffer" mehanizma mekano spustila na površinu. Tijekom čitavog tog devetominutnog procesa modul se s brzine od 20.000 km/h spustio na nulu.

Trideset minuta nakon odvajanja, orbiter se vratio u stabilnu putanju oko Marsa, gdje će služiti kao komunikacijski relej između Marsa i Zemlje.

tianwen-lander

Prema prvim podacima, sonda i rover su uspješno preživjeli slijetanje, što znači da bismo uskoro mogli dobiti prve kineske slike s površine Marsa, a nakon toga kreće faza provjere svih sustava, posebice rovera koji bi se treba spustiti rampom iz sonde i započeti istraživanje u predstojećim danima.

Rover Zhurong koji nosi ime kineskog boga vatre, nosi 6 znanstvenih instrumenata, multi-spektralnu kameru, radar za subpovršinsku detekciju, detektor sastava tla površine, magnetski detektor, Marsov meteorometar i kameru za snimanje terena. Roverova glavna uloga će biti prikupljanje podataka o planetarnom okruženju, površinskoj topografiji, sastavu tla te prikupljanje atmosferskih podataka o temperaturi, tlaku, brzinama vjetra, a prikupljat će i magnetske i gravitacijske podatke.

Jedna od zanimljivosti u dizajnu rovera leži u novom materijalu koji ga štiti od prašine. CNSA kaže da čak i ako rover prekrije Marsova prašina, može ju stresti sa sebe pomoću vibracija.

Kina je ovime postala treća zemlja koja je spustila letjelicu na Mars i druga koja je na njegovu površinu dovela rover.

S nestrpljenjem čekamo prve slike kako bismo došli u priliku vidjeti Mars kroz "kineske oči".

Ključne riječi Kina Mars CNSA Tianwen-1 Zhurong