Objavljeno: 22.04.2014. 13:15

Kloniranje

Još smo jedan korak bliži kloniranju ljudi

Znanstvenici rade na kloniranju ljudskih embrija iz odraslih matičnih stanica.

Još smo jedan korak bliži kloniranju ljudi

Kloniranje embrija iz odraslih matičnih stanica je relativno jednostavan postupak kada se radi o životinjama poput ovaca (Dolly), no kod ljudi je situacija prilično drugačija.

Mada već sam pojam kloniranja izaziva mnoge kontroverze i oprečne stavove javnosti, ali i znanstvene zajednice, dobar dio znanstvenika tu ideju ne želi odbaciti, već i dalje eksperimentira s raznim tehnikama, koje se zasad uglavnom nalaze u zakonskim okvirima (barem onoliko koliko mi znamo).

Međunarodni tim znanstvenika s nekoliko sveučilišta iz SAD-a, Južne Koreje i Francuske, sudjelujući na projektu pokrenutom od strane Sveučilišta Oregon Health and Science University i francuske organizacije Leducq Foundation, ovih je dana u publikaciji Cell, objavio znanstveni rad u kojem opisuju tehniku korištenja odraslih matičnih ljudskih stanica za kloniranje predembrijskih blastocista (zameci s više od 100 stanica).

Ovaj proces je sličan onima koji su primjenjivani na drugim životnim vrstama, te uključuje uklanjanje DNA iz nukleusa neoplođene jajne stanice i insertiranje kožne stanice u tu jajnu stanicu.

Nakon toga, znanstvenici su kemijski potakli razvoj tih matičnih stanica da postanu tipovi specifičnih vrsta stanica poput srčanog tkiva.

Ova tehnika zasad ne omogućuje pojavu scenarija iz SF filmova u kojima je kloniranje ljudi normalna stvar, jer blastocistama nedostaju neki tipovi stanica koje su potrebne za stvaranje djeteta, te se one još neko vrijeme neće moći implantirati u tijela žena, no ovom projektu nije niti cilj kloniranje ljudi, već stvaranje tkiva koje bi moglo popraviti štetu nastalu srčanim udarima i drugim ozbiljnim stanjima.

Iduća faza koju će pomoću ove metode isprobavati znanstvenici je pomoć pri liječenju jedne očne bolesti kod majmuna, dok klinička testiranja na ljudima moramo još malo pričekati.

Kao što smo to nedavno mogli čuti u jednoj znanstvenopopularnoj dokumentarnoj emisiji na National Geographicu, izgleda da više doista nije upitno hoće li uopće doći do kloniranja ljudi, već se samo postavlja pitanje kada će se to ostvariti.

Izvor: Cell