Objavljeno: 26.12.2014. 13:00

Matične stanice

Izradili stanice spermija i jaja od matičnih stanica

Znanstvenici napravili veliki korak u liječenju neplodnosti pomoću matičnih stanica.

Izradili stanice spermija i jaja od matičnih stanica

U posljednje vrijeme matične stanice predstavljaju svojevrsni "sveti gral" biologije i budućnosti medicine, jer posjeduju mogućnost da ih pretvorite u bilo koji tip stanica, što znači da pomoću njih teoretski možete izrađivati čitave organe, sve vrste tkiva, kosti, pa čak i hamburgere za koje neće biti ubijena niti jedna životinja.

U najnovijem znanstvenom radu objavljenom u publikaciji Cell, opisuje se plod zajedničkog rada britanskih i izraelskih znanstvenika, koji su prvi puta od matičnih stanica uspjeli proizvesti stanice koje predstavljaju svojevrsne "prethodnike" za gamete, spolne rasplodne stanice koje se stvaraju putem mejoze te sadrže haploidan broj kromosoma i razvijaju se u spolnim žlijezdama. Kod čovjeka se jajne stanice (ženske gamete) stvaraju u ovarijima (jajnicima), dok se spermatozoidi (muške gamete) stvaraju u sjemenicima, no znanstvenici su taj proces u potpunosti zaobišli, "natjeravši" matične stanice da se pretvore u rudimentarne spolne stanice.

Znanstvenici navode da će trebati još puno vremena dok se jaja ili spermiji proizvedu u petrijevoj zdjelici, no ovo je prvi veliki korak u tom smjeru.

Njihova namjera je da ovom metodom jednog dana pomognu ženama i muškarcima koji pate od neplodnosti kako bi mogli doći do vlastitog djeteta.

U svojem daljem radu znanstvenici namjeravaju ugraditi te stanice u jajnike i testise miševa, kako bi vidjeli mogu li se razviti u jaja i spermije. Nakon toga te bi se stanice mogle kombinirati i za kreiranje čitavog embrija, što već nadilazi ovlasti znanstvenika, jer je prema zakonima mnogih država zabranjeno stvarati ljudske embrije za znanstvena istraživanja, pa im na putu stoje velike moralne, političke, religijske, zakonske i etičke prepreke, no sigurni smo da nisu nerješive.

Izvor: Nature