Objavljeno: 30.11.2015. 12:53

CRISPR

Editiranje gena protiv svih bolesti

Znanstvenici demonstrirali tehniku kojom se uspješno uklanja bolest iz ljudskih gena.

Editiranje gena protiv svih bolesti

U posljednjih nekoliko desetljeća puno se priča o genetskom inženjeringu na ljudima, a znanstvenici su već više puta objavljivali razna istraživanja koja se bave tematikom koja u javnosti stvara vrlo podijeljena mišljenja. Dok jedni podržavaju razvoj genetskih manipulacija kao metodu koja će stvoriti čovječanstvo dugog životnog vijeka lišenog bolesti, drugi u tome vide opasnost igranja protiv prirodnih (ili božjih) zakona, kao i opasnost da nestane različitost koja nas definira kao vrstu.

Ne ulazeći u moralnu i etičku problematiku genetskog inženjeringa na ljudima, znanstvenici Sveučilišta u Massachusettsu, odlučili su demonstrirati kako bi genetski inženjering jednog dana mogao funkcionirati u borbi protiv bolesti.

Oni su stoga u publikaciji Molecular Therapy, prezentirali rezultate svojih istraživanja, odnosno metodu kojom su editiranjem gena uklonili facijalnu muskularnu distrofiju.

Ta tehnika pod nazivom CRISPR (Clusters of Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats), uključuje zamjenu odgovornog gena i "isključivanje" bolesti. Metoda uključuje slanje mješavine proteina i RNK koji se vežu na gen, te ga "popravljaju".

Valja naglasiti da CRISPR nisu proveli nad stvarnim ljudima, kao i da tehnika ne može garantirati da će funkcionirati u slučaju svake bolesti. Pored toga, inicijalni testovi su ukazali na učinkovitost od samo 50 posto, što znači da je ovo još uvijek daleko od scenarija zdravog dugovječnog čovječanstva iz SF-a, no predstavlja veliki korak ka tom smjeru.

Gledajući u malo dalju budućnost, takva bi tehnologija mogla u potpunosti transformirati medicinu. Liječnici bi mogli liječiti genetske bolesti u korijenu umjesto da se bave simptomima, te jednog dana doslovce ukloniti sve bolesti, ili barem većinu njih, čime bismo postali doista neka vrsta nadljudi u odnosu na ono što smo sada.

Dakako, kao što nas upozorava SF literatura, takva tehnologija otvara mnoga moralna, etička, društvena, pa čak i politička pitanja, no kao i uvijek do sada, znanost ne možete zaustaviti, već samo naučiti živjeti uz nju.

Izvor: Molecular Therapy