Objavljeno: 30.12.2012. 12:01

Genetika

Božićno drvce staro 100 milijuna godina

Genom vašeg božićnog drvca ostao je nepromijenjen u 100 milijuna godina.

Božićno drvce staro 100 milijuna godina

Znanstvenici sa Sveučilišta Laval i njihovi kolege iz Canadian Forest Service su otkrili da je genom četinjača poput smreke, bora i jele ostao isti u posljednjih 100 milijuna godina. Ta izvanredna genomska stabilnost objašnjava sličnosti između današnjih četinjača i fosila iz doba kada su dinosauri hodali Zemljom. Rezultati ovog istraživanja objavljeni su u časopisu BMC Biology.

Tim znanstvenika, pod vodstvom profesora Jeana Bousqueta koji se bavi istraživanjima šume i genomike okoliša, došao je do tog zaključka nakon analize genoma četinjača i biljaka cvjetnica. Obje grupe imaju istog pretka, ali razdvojile su se prije oko 300 milijuna godina.

Uspoređivan je genom makrostrukture za 157 obitelji gena prisutnih i u četinjačama i u cvjetnicama. Primijetili su da je genom četinjača ostao stabilan u posljednjih najmanje 100 milijuna godina, dok je onaj cvjetnica podlegao velikim promjenama u istom razdoblju. "To ne znači da nije bilo promjena manjih razmjera, poput genetskih mutacija", ističe Jean Bousquet i dodaje: "Međutim, makrostruktura genoma četinjača ostala je iznimno stabilna tijekom godina".

Ova velika stabilnost ide ruku pod ruku s niskom stopom specijacije kod četinjača. U svijetu postoji samo oko 600 vrsta četinjača, u usporedbi s više od 400.000 vrsta cvjetnica. "Čini se da su četinjače postigle ravnotežu s okolinom vrlo rano", napominje profesor Bousquet i zaključuje: "Još i danas ove biljke uspijevaju po cijelome svijetu, prvenstveno u hladnijim podnebljima. Nasuprot tome, cvjetnice su pod jakim pritiskom evolucije i bore se za opstanak i razmnožavanje".

Izvor: Znano.st