Objavljeno: 14.07.2022. 13:56

CHIME

Bizarni radio signal iz svemira u ritmu otkucaja srca

Radio teleskop CHIME uhvatio je novi neobičan radio signal iz daleke galaksije s neobičnim svojstvima.

Bizarni radio signal iz svemira u ritmu otkucaja srca

Astronomi MIT-a i nekoliko sveučilišta u SAD-u i Kanadi su pomoću radioteleskopa CHIME detektirali iznimno čudan radio signal iz daleke galaksije koji pulsira ritmom nalik na otkucaje srca. Taj je signal trajao oko 1000 puta dulje od ostalih sličnih FRB-ova (brzih radijskih pražnjenja) i imao je jasan periodički uzorak svojih impulsa.

FRB-ovi su "rafali" radijskih signala iz svemira koji su vrlo brzi i traju samo nekoliko milisekundi. Neki od njih se pojave samo jednom, dok se drugi znaju ponavljati nasumično ili u predvidljivom obrascu. Zabilježene su stotine FRB-ova otkad su prvi put otkriveni prije nešto više od deset godina.

Sada je tim astronoma pomoću radioteleskopa CHIME otkrio FRB koji nije nalik niti na jedan drugi prije detektirani. Dok svi drugi poznati FRB-ovi traju nekoliko djelića sekunde, ovaj novi signal, poznat kao FRB 20191221A, trajao je nekoliko sekundi. Što je još čudnije, radio valovi u signalu ponavljaju se svake 0,2 sekunde, što je uzorak koji nikada nije viđen ni u jednom drugom FRB-u.

Dakle, što je moglo proizvesti ovaj signal? Unatoč njegovoj jedinstvenosti, tim kaže da je najvjerojatniji krivac glavni "osumnjičeni" koji stoji iza većine, ako ne i svih FRB-ova, neutronska zvijezda. Analiza uzorka pulsa sugerira da dolazi ili od pulsara, vrste neutronske zvijezde koja emitira zrake radiovalova sa svojih polova, ili od magnetara, neutronske zvijezde s iznimno snažnim magnetskim poljem.

Međutim, FRB 20191221A je bio više od milijun puta snažniji od bilo koje emisije ikada viđene iz pulsara ili magnetara u našoj galaksiji, pa istraživači pretpostavljaju da je ovaj signal mogao doći od pulsara ili magnetara koji je inače mnogo slabiji, ali slučajno je ispalio rafal u našem smjeru.

Tim sada planira paziti na nove rafale s objekta, što bi moglo pomoći u razotkrivanju misterija.

Istraživanje objavljeno u časopisu Nature možete pronaći na ovoj poveznici.

Ključne riječi svemir MIT FRB signali