Objavljeno: 25.11.2020. 13:17

CAMEO

AI otkrio novi materijal za optičku pohranu

Potraga za novim materijalima specifičnih svojstava može se znatno ubrzati korištenjem umjetne inteligencije pod nazivom CAMEO.

AI otkrio novi materijal za optičku pohranu

Kad pomislite na pojam umjetna inteligencija (AI), vjerojatno vam prvo padnu na pamet super računala i roboti koji izvršavaju zadatke bez potrebe za bilo kakvom ljudskom pomoći. Multidisciplinarni tim znanstvenika koji uključuje istraživače s američkog Nacionalnog instituta za standarde i tehnologiju NIST razvio je nešto drugačije, AI algoritam nazvan CAMEO koji je otkrio potencijalno koristan novi materijal. CAMEO bi mogao pomoći znanstvenicima u smanjivanju količine vremena koje provode u eksperimentima putem pokušaja i pogrešaka u laboratoriju, istovremeno im povećavajući produktivnost i učinkovitost u istraživanjima.

Strojno učenje proces je u kojem računalni programi mogu pristupiti podacima i sami ih obraditi, automatski se poboljšavajući sami, umjesto da se oslanjaju na ponovljeni trening. Ovo je osnova za CAMEO, AI koji se samostalno uči i koji koristi predviđanje kako bi odredio koji će eksperiment sljedeći pokušati.

CAMEO traži koristan novi materijal djelujući u zatvorenoj petlji, određuje koji će eksperiment izvoditi na materijalu, radi eksperiment i prikuplja podatke. Također može od znanstvenika tražiti više informacija, poput kristalne strukture željenog materijala prije izvođenja sljedećeg eksperimenta, temeljem svih prošlih eksperimenata izvedenih u petlji.

Način rada CAMEO algoritma

U ovom konkretnom slučaju CAMEO je tom metodom otkrio materijal koji se sastoji od tri različita elementa - germanija, antimona i telura, Ge-Sb-Te), a radi se o memorijskom materijalu s promjenom faze, koji mijenja svoju atomsku strukturu iz kristalne (čvrsta građa s atomima u određenim, pravilnim položajima) u amorfnu (čvrsti materijal s atomima u slučajnim položajima) kada se brzo otopi primjenom topline. Ova vrsta materijala koristi se u aplikacijama za elektroničku memoriju, poput pohrane podataka. Iako su u sustavu legura Ge-Sb-Te moguće beskonačne varijacije sastava, novi materijal GST467 koji je otkrio CAMEO optimalan je za primjenu promjena faze.

GST467

Istraživači su željeli da CAMEO pronađe najbolju leguru Ge-Sb-Te, onu koja je imala najveću razliku u "optičkom kontrastu" između kristalnog i amorfnog stanja. Na primjer, na DVD-u ili Blue-ray disku, optički kontrast omogućuje laseru skeniranje i čitanje diska razlikovanjem područja koja imaju visoku ili nisku reflektivnost. Otkrili su da GST467 ima dvostruki optički kontrast u usporedbi s Ge2Sb2Te5, dobro poznatim materijalom koji se obično koristi za DVD-ove. Veći kontrast omogućuje novom materijalu da znatno nadmaši stari.

GST467 također ima mogućnosti primjene u sklopovima fotonskih uređaja, koji kontroliraju smjer svjetlosti. Također se može primijeniti u neuromorfnom računarstvu, polju znanosti usmjerenom na razvoj uređaja koji oponašaju strukturu i funkciju neurona u mozgu, otvarajući mogućnosti za nove vrste računala, kao i za druge aplikacije poput izdvajanja korisnih podataka iz složenih slika.

Čitav znanstveni rad o CAMEO AI-u možete pronaći u časopisu Nature Communications na ovoj poveznici.

Ključne riječi NIST AI materijali algoritam CAMEO