Objavljeno: 20.08.2015. 16:05

NASA

Stvarne NASA-ine tehnologije u filmu Marsovac

Mnoge tehnologije koje ćete moći susresti u SF filmu već se nalaze u realizaciji NASA-e.

Stvarne NASA-ine tehnologije u filmu Marsovac

Premijera novog SF filma Ridleya Scotta The Martian (Marsovac) održat će se 2. studenog, a NASA mu je ovih dana napravila odličnu besplatnu reklamu, objavivši tekst u kojem opisuju tehnološka rješenja koja se nalaze ugrađena u, kako kažu autori, "najrealističniji film o preživljavanju na Marsu".

Ako vam nije poznato, film prati astronauta Marka Watneya (Matt Damon), koji je nakon nesreće tijekom ekspedicije na crveni planet, ostavljen na Marsu, jer su njegovi kolege mislili da je mrtav, pa se stoga svim silama trudi preživjeti, dok se priprema akcija spašavanja.

Mada NASA još nije slala ljude na Mars, planovi da ljudska noga kroči na površinu crvenog planeta već su duboko u fazi realizacije, pa se razvijaju brojna tehnološka rješenja koja će omogućiti siguran put, kao i boravak na negostoljubivom planetu.

NASA je stoga na svojem webu objavila popis 9 tehnologija iz filma na kojima već radi duže vremena, čime očito želi dati do znanja da je film doista uvjerljivo napravljen po tom pitanju, a producenti se sigurno neće buniti, jer su dobili odličnu reklamu.

Između ostaloga, tehnologije iz filma koje NASA već razvija, su HERA moduli za stanovanje (Human Exploration Research Analog), koji su postavljeni u  NASA Johnson Space Centru, u kojima već treniraju budući kolonizatori, a tu su i farme za uzgoj povrća u svemiru, čiji sustavi već proizvode salatu, u kojoj su nedavno uživali astronauti na ISS-u.

Nastamba

Nadalje, NASA razvija i super učinkoviti sustav za recikliranje vode, koji će astronautima omogućiti iskorištavanje i ponovno korištenje svake kapi dragocjene tekućine, baš kao što to čini Watney u filmu.

Osim zaklona, vode i hrane, za preživljavanje na Marsu će dakako biti važno osigurati i zrak za disanje, pa filmski junak za to koristi "oxygenator", sustav koji generira kisik korištenjem ugljičnog dioksida iz MAV-ovog (Mars Ascent Vehicle) generatora goriva. Na ISS-u, astronauti koriste Oxygen Generation System, odnosno sustav koji reprocesira zrak iz atmosfere u letjelici, kako bi bio dobar za disanje, pri čemu se koristi elektroliza, kojom se molekule vode razdvajaju na atome kisika i vodika. Kisik se potom otpušta u atmosferu ISS-a, dok se vodik izbacuje u svemir, ili ubacuje u sustav pod nazivom Sabatier System, koji stvara vodu iz preostalih bioprodukata atmosfere. NASA vjeruje kako će prije putovanja na Mars znatno unaprijediti taj sustav "petlje" za recikliranje vode i zraka, kako bi postao još učinkovitiji i štedljiviji.

Vrt

Dakako, astronauti neće isključivo hodati Marsovom površinom, pa će kao i Watney, koristiti rovere za vožnju, koji će biti robusni i pouzdani, pa NASA razvija jedan takav pod nazivom Multi-Mission Space Exploration Vehicle, koji će se moći koristiti na Marsu, ali i na drugim svemirskim tijelima poput asteroida.

Rover

Što se tiče svemirskih odijela prikladnih za korištenje na Marsu, NASA se bavi i njihovim dizajnom, pa već radi na Z-2 i Prototype eXploration Suit odijelima, koja moraju zadovoljiti dvije svrhe, odnosno posjedovati kompletan sustav za održavanje života kakav se nalazi u nastambama, dok istovremeno trebaju omogućiti astronautima da se jednostavno kreću i obavljaju zadaće poput uzimanja uzoraka.

Odijelo

U filmu se također prikazuje i pogonski sustav letjelice za Mars na ionsku propulziju. Ionska propulzija funkcionira stvaranjem električnog naboja (ionizacije) na plinovima poput argona i ksenona, čime se stvara ionski potisak koji u početku djeluje kao lagani povjetarac, no s vremenom sve više ubrzava letjelicu. NASA kaže da se takav pogon već nalazi u njihovim modernim svemirskim brodovima, poput letjelice Dawn, koja je konstantnim ubrzavanjem tijekom 5 godina leta postigla brzinu od 402.330 km/h, odnosno veću od bilo koje letjelice na vlastiti pogon, što joj je omogućilo, kako kažu, "neke lude manevre i minimalnu potrošnju goriva", zahvaljujući čemu je postala prva koja je posjetila patuljasti planet Ceres i asteroid Vestu.

Ionska propulzija

Što se energije tiče, sunčeve ploče predstavljaju jedini pouzdani sustav za prikupljanje i stvaranje energije na crvenom planetu, obzirom da na Marsu nema benzinskih postaja i vjetra, pa je logično da su se našle i u hollywoodskom filmu. NASA na ISS-u ima 4 seta sunčevih kolektora koji zajednički stvaraju između 84 i 120 kilovata struje, te vjeruje da takvi sunčevi kolektori neće samo osiguravati struju nastambama na Marsu, već će pružati energiju i letjelicama koje će astronaute dovesti do tamo.

Sunceve ploce

Obzirom da u svemiru energija nikada nije viška, NASA smatra da će osim sunčeve energije kolonizatorima biti potrebna i energija iz drugih izvora, pa stoga koristi RTG-ove (Radioisotope Thermoelectric Generators), koji su u osnovi neka vrsta svemirskih baterija koje stvaraju energiju od topline koja nastaje prirodnim raspadanjem plutonija-238. Ta tehnologija se u NASA-inim misijama koristi već nekih 40 godina, a naći ćete ju i u filmu Marsovac.

RTG

"Mada se radnja Marsovca odvija 20 godina u budućnosti, NASA je već razvila mnoge sustave koji se pojavljuju u filmu", piše američka svemirska agencija.

Ključne riječi NASA Mars tehnologije Marsovac