Objavljeno: 06.03.2015. 12:37

ESA

Skener za snimanje Zemlje prenamijenen za otkrivanje raka

Kamera s Proba-V satelita za praćenje vegetacije na Zemlji iz svemira prilagođena je i ugrađena u medicinski skener.

Skener za snimanje Zemlje prenamijenen za otkrivanje raka

Poznato je da tehnologija koja se razvija za potrebe raznih svemirskih programa vrlo često završi u praktičnoj primjeni na Zemlji. Stoga mnoštvo naših gadgeta, telekomunikacijskih, navigacijskih i transportnih sustava, puno toga duguje svemirskoj tehnologiji, a da toga nismo uopće svjesni.

ESA je upravo objavila da će se njihova ultra brza kamera s digitalnim infracrvenim senzorom s Proba-V satelita, namijenjena za praćenje vegetacije na Zemlji iz svemira, uskoro naći na medicinskom skeneru čija će uloga biti uočavanje promjena na stanicama ljudske kože, nevidljivih ljudskim okom, s ciljem dijagnosticiranja kožnih bolesti poput raka kože.

Kamera Proba-V satelita posjeduje jedinstveno vidno polje koje omogućuje malom satelitu da svaka dva dana izradi novu sliku flore čitavog našeg planeta, a za ESA-u ju je izradila belgijska tvrtka Xenics. Kamera može vidjeti svjetlo koje mi ne možemo u kratkovalnim infracrvenim valnim dužinama.

Proba-V

Xenicsove kamere na Proba-V satelitu mogu iz svemira razlikovati zdravu vegetaciju od bolesne, a slično će funkcionirati i u medicinskom skeneru za otkrivanje promjena na koži.

"Ljudima dva zelena drva mogu izgledati identično, no s ovom kamerom možemo detektirati koje raste bolje, te saznati da je drugo bolesno", objašnjava ESA-in znanstvenik Michael Francois.

Na primjer, mape koje izrađuje Xenicsov senzor na Proba-V satelitu mogu pratiti stanje kišnih šuma u Južnoj Americi, ili ponuditi farmerima u Africi predviđanje uroda usjeva.

"Prema iskustvu iz proteklih godina, možete predvidjeti hoće li urod biti pravovremen ili će zakasniti, te možete doći do pravovaljane informacije o tome hoćete li proizvesti dovoljno hrane", navodi Koen van der Zanden iz Xenicsa.

Uz podršku ESA-e i Belgian Space Technology Transfer programa, Xenics je proizveo "Machine Vision" sustav integriranih kamera koje služe za inspekciju nesavršenosti na ljudskoj koži, a naći će se i u industriji za detektiranje proizvodnje na brzim trakama u tvornicama, gdje se na primjer proizvode boce ili sortiraju različite vrste plastike za recikliranje, koje ljudskom oku izgledaju jednako.

"Objekti se kreću brzo, poput Zemlje koja se okreće ispod satelita, pa ćete istovremenim skeniranjem čitave linije brzo pokriti čitavo područje interesa, dodaje van der Zanden.

Izvor: ESA