Objavljeno: 04.11.2017. 13:07

X3

Radikalni ionski pogon postigao svjetski rekord

Sveučilište Michigan objavilo rezultate najnovijeg testa pogona koji će nas jednog dana voditi na Mars.

Radikalni ionski pogon postigao svjetski rekord

Znanstvenici Sveučilišta Michigan pod vodstvom profesora aeronautičkog inženjerstva Aleca Gallimorea predstavili su rezultate najnovijeg testa takozvanog Hall potisnika (Hall thruster), svemirskog pogona koji omogućuje propulziju koja se temelji na plazmi, odnosno ubrzanju malih količina goriva brzim korištenjem električnih i magnetskih polja. Taj sustav obećava postizanje velikih brzina uz sićušnu potrošnju goriva u usporedbi s kemijskim raketama, pa stoga predstavlja jednu od značajnih tehnologija koje se razvijaju za putovanja u duboki svemir i na Mars.

Njihov Hall potisnik pod nazivom X3, razvijen u suradnji s NASA-om i Američkim ratnim zrakoplovstvom (U.S. Air Force), postigao je rekordni potisak od 5,4 Njutna sile, čime je oboren stari rekord koji je iznosio 3,3 N.

Znanstvenici kažu da je ovo poboljšanje od posebnog značaja za misije s ljudskom posadom, jer omogućuje brže ubrzanje i skraćuje vrijeme putovanja.

Kod Hall potisnika se korištenjem električnih i magnetskih polja za ioniziranje plinova poput ksenona stvara "mlaz" iona koji stvara potisak. Ta tehnologija je znatno čišća, sigurnija i energetski učinkovitija u odnosu na tradicionalne rakete, no glavni problem joj predstavlja relativno mali potisak i sporo ubrzanje, pa se ne može koristiti za lansiranje sa Zemlje, već za svemirska putovanja, obzirom da u vakuumu svemira letjelica sve više ubrzava, čime nakon nekog vremena postiže brzine koje nije moguće postići klasičnim pogonskim sustavima kemijskih raketa.

Vakuumska komora u NASA Glenn centru gdje se testirao X3

Testiranje X3 potisnika je obavljeno u NASA Glenn centru, specijaliziranom za solarnu električnu propulziju, gdje se nalazi jedina vakuumska komora u kojoj se mogao postaviti i testirati.

Znanstvenici kažu da još ne mogu reći kada bi se X3 mogao naći u svemiru, no već imaju zakazana testiranja u tvrtki Aerojet Rocketdyne, proizvođaču propulzijskih sustava za rakete i projektile. U proljeće 2018. bi se trebalo održati novo testiranje u NASA Glenn centru gdje će održati 100-satni test X3 potisnika s energetskim sustavom Aerojet Rocketdynea, nakon čega će se projekt prilično približiti svemiru.