Objavljeno: 31.10.2015. 11:21

ESA

Prvo otkriće molekularnog kisika na kometu

Ovo otkriće se ne slaže s postojećim modelima koji opisuju kemiju u molekularnim oblacima.

Prvo otkriće molekularnog kisika na kometu

Svemirska letjelica Rosetta koja još uvijek orbitira oko kometa 67P/Churyumov–Gerasimenko, prvi je puta otkrila molekule kisika u mlazovima plina koji izlazi iz njega kao posljedica zagrijavanja od strane Sunca. Ovo iznenađujuće otkriće sugerira da su se molekule kisika integrirale u komet tijekom njegovog formiranja.

Tijekom jednogodišnjeg proučavanja kometa, Rosetta je do sada otkrila nazočnost različitih plinova koji izviru iz njegove jezgre, uključujući vodenu paru, ugljični monoksid i ugljični dioksid, te spojeve koji se temelje na dušiku, sumporu i ugljiku, pa čak i neke plemenite plinove.

Rosettina detekcija molekula kisika

Rosettina detekcija molekularnog kisika. Copyright Spacecraft: ESA/ATG medialab; comet: ESA/Rosetta/NavCam – CC BY-SA IGO 3.0; Data: A. Bieler et al. (2015)

Kisik je treći najzastupljeniji element u svemiru, no najjednostavnija molekula plina O2 se teško može pratiti, jer je visoko reaktivna, te se učestalo raspada kako bi se povezivala s s drugim atomima i molekulama.

Mada su se molekule kisika do sada otkrivale na zaleđenim mjesecima Jupitera i Saturna, O2 do sada nikada nije bio povezivan s kometima.

Znanstvenici su analizirali više od 300 uzoraka prikupljenih u blizini kometa između rujna 2014. i ožujka 2015. kako bi identificirali O2. Otkrili su zasićenost između 1 i 10% u relaciji s H2O, s prosječnom zasićenosti od 3.80 ± 0.85%, iznosom magnitude veće nego što su to predviđali modeli koji opisuju kemijske tvorbe u molekularnim oblacima.

Izvor: ESA